برنامه های روز خیام اعلام شد

برنامه های روز خیام اعلام شد

بزرگداشت روز ملی حکیم عمر خیام نیشابوری در فضای مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش گلونی ایسنا، علیرضا سیدآبادی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  نیشابور، درباره این مراسم اظهار کرد: «حکیم عمر خیام نیشابوری از ریاضی‌دانان، منجمان، اطبا، حکما، فلاسفه و شاعران بزرگ ایرانی اسلامی است که‌ درخشان‌ترین صفحات تاریخ اندیشه در ایران و جهان  را  به خود اختصاص داده است و امسال نیز براساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و پرهیز از شکل‌گیری تجمعات پرخطر به منظور اطمینان از قطع زنجیره انتقال کرونا، بزرگداشت روز ملی حکیم عمر خیام نیشابوری در فضای مجازی برگزار می‌شود».

او افزود: «روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ از ساعت ۲۱ برنامه‌های فرهنگی و هنری به صورت مجازی در محل باغ و آرامگاه مصفای خیام با اهتمام شواری اسلامی شهر، شهرداری، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد».

او خاطرنشان کرد: «روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت هم از ساعت ۱۷ همایش علمی گرامی‌داشت روز ملی خیام با محوریت خیام و توسعه شهری با اهتمام دانشگاه و شهرداری نیشابور با حضور رحیمی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و استادان به این نشانی برگزار می‌شود.»

برنامه های روز خیام اعلام شد

سیدآبادی ادامه داد: «روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت نیز از ساعت ۱۸، رونمایی از آثار سفالی و آثار هنری (خوشنویسی و تجسمی) مهریاد بختیاری از هنرمندان شهرستان ایذه در قالب کوزه و تابلوهای خشتی در محل باغ و آرامگاه مصفای خیام انجام خواهد شد».

دبیر شورای فرهنگ عمومی نیشابور همچنین بیان کرد: «بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت، اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان در باغ مصفای خیام با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به نمایندگی از تمام مشتاقان خیام در جهان، ایران و نیشابور آرامگاه حکیم فرزانه نیشابور را گلباران خواهند کرد».

او در ادامه گفت: «همچنین در این روز، برنامه کشوری پویش ستارگان آسمان ادب ویژه حکیم عمر خیام نیشابوری در فضای مجازی که  از ۲۵ فروردین آغاز شده در قالب پادکست و فایل‌های صوتی و تصویری توسط معاونت اداره کل و مدیریت آموزش و پرورش نیشابور به پایان خواهد رسید. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی نیز ویژه‌برنامه ادبی حکیم عمر خیام نیشابوری را با عنوان «اردیبهشت شعر» در فضای مجازی برگزار خواهد کرد».

سیدآبادی اظهار کرد: «در روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۸، کارگاه خوشنویسی رباعیات خیام توسط استادان انجمن خوشنویسان نیشابور در محل باغ و آرامگاه مصفای خیام برگزار و از کتابت خوشنویسی رباعیات خیام اثر خوشنویس نیشابوری استاد سیدمحمدسادات شرفی که آماده چاپ شده و بازی فکری رباعیات خیام اثر هنرمند نیشابوری محمدرضا عالمی رونمایی خواهد شد».

او همچنین اظهار کرد: «مسابقه ادبی «چله چارانه» و مسابقات ریاضیات ویژه بزرگداشت روز ملی حکیم عمر خیام نیشابوری توسط معاونت اداره کل و مدیریت آموزش و پرورش نیشابور و خیام‌خوانی از شعرها یا زندگی‌نامه خیام نیشابوری به صورت کلیپ تصویری ۱ تا ۳ دقیقه‌ای توسط اداره کتابخانه‌های عمومی نیشابور برگزار خواهد شد».

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور تصریح کرد: «همچنین هنرمندان، فرهیختگان و انجمن‌های فرهنگی، هنری، ادبی و رسانه‌ها با برپایی پویش‌های مختلف در فضای مجازی از جمله نمایشگاه عکس مجازی خیام، مسابقه رباعی‌خوانی، همگرایی فرهنگی و ادبی انجمن‌های مردمی، نماهنگ خیام، رباعی‌خوانی  و… بزرگداشت روز ملی حکیم عمر خیام نیشابوری را گرامی داشته و بر غنای روزهای ملی ابرشهر ایران «نیشابور» افزوده‌اند».

پایان پیام

کد خبر : 225765 ساعت خبر : 4:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=225765
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات