رضا عطاران همیشه سر بزنگاه تلویزیون را نجات می‌دهد

رضا عطاران همیشه سر بزنگاه تلویزیون را نجات می‌دهد

به گزارش گلونی بزنگاه نام مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی رضا عطاران و با فیلم‌نامه‌ای از سروش صحت و ایمان صفایی است که در سال ۱۳۸۷ خورشیدی ساخته و در ماه رمضان همان زمان از شبکه سوم سیما پخش شد.

پس از چند مرتبه بازپخش، اکنون نیز از شبکه آی فیلم همچنان شاهدش هستیم.

فیلمنامه

سروش صحت و ایمان صفایی، جدای از اینکه کدامشان تا چه اندازه در تولید کمدی موقعیت، شوخی‌های کلامی و پرورش فکر اولیه نقش داشته‌اند، دست روی موضوعی حساس گذاشته‌اند.

نشان دادن شهروندی وابسته به مواد مخدر و البته شیرین، همچنین شوخی با مرگ و مراسم پس از آن.

شاید مورد اول را پیش‌تر دیده باشیم اما در زمان پخش سریال بزنگاه، بودند مخاطبین زیادی که با موضوع دوم کنار نیامده و اعتراض کردند.

عطاران در پاسخ به گلایه بیننده‌ها اینگونه شرح داد که: «خودم شاهد چنین رویداد‌هایی در مراسم و آیین ختم بوده‌ام.»

از سویی منتقدین سینما نیز بر این باور بودند که: «زاویه دید، غریب و غیر ملموس نیست بلکه در اجرای آن دقت صورت نگرفته است.»

همچنین در آن سال، نقدی جدی درباره به کار بردن الفاظی که در فرهنگ عامه به ناسزا یا فحش شهره‌اند مطرح شد، واژه‌هایی مانند؛ بیشعور، نفهم، الاغ، زر زدن و …

نگارنده فارغ از ارزیابی و سنجش خوب یا بد‌آموزی، به سبب تجربه، تردید دارد که چنین واژه‌هایی در متن وجود داشته و آن‌ها را حاصل بداهه‌پردازی بازیگران سر صحنه و دادن آزادی عمل از سوی کارگردان می‌داند.

کارگردانی

تکراری است اگر مانند یادداشت‌های پیشین، از ویژگی‌های جز به جز سریال‌های رضا عطاران سخن به میان آید، لذا آنچه به صورت گزیده از نظر گرامیتان خواهد گذشت مختص بزنگاه و اشاره به نکات برجسته در کارگردانی خواهد بود.

ایستایی و حرکت بازیگران (بخشی از تعریف میزانسن) نسبت به مجموعه‌های قبلی عطاران، شکل بهتری پیدا کرده و زیاد شلخته نیستند.

انتخاب فکر، زاویه دید و داستانی نزدیک به رویدادهای جامعه و به عبارتی بهتر، ملموس، گزینش بازیگرانی که به نقش نزدیک و قابل باورند.

نشان دادن روابط پدر و دختر و صمیمیت جاری میان ایشان با وجود وابستگی پدر به مواد مخدر و به تصویر کشیدن دوران جدایی زن و شوهر به عنوان نزدیک شدن به خط قرمز‌های غیر منطقی تلویزیون در آن سال‌ها.

در کنار این خوبی‌ها، نمی‌توان یادآوری نکرد که رضا عطاران در آثارش دست از سر سرویس بهداشتی برنداشته و گویی مدیون است اگر شخصیت‌هایش مقابل چشمان مخاطب، یک سر به آنجای خانه نزنند!

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

کد خبر : 226625 ساعت خبر : 12:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=226625
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات