بیش از ۶۷ میلیون ایرانی به سختی برنج می‌خرند

بیش از ۶۷ میلیون ایرانی به سختی برنج می خرند

به گزارش گلونی با افزایش قیمت برنج داخلی و کاهش واردات این کالای اساسی، برنج هم مثل گوشت، مرغ، حبوبات، میوه و … کم‌کم در حال حذف شدن از سفره ایرانی‌هاست.

قیمت هر کیلو برنج ایرانی در بازار خرده‌فروشی تا مرز ۴۰ هزار تومان بالا رفته، برنج خارجی هم تا ۳۰ هزار تومان رشد قیمت داشته است.

یک‌سوم از نیاز سالانه بازار برنج ایران از مسیر واردات تامین می‌شود.

وارداتی که به‌دلیل مشکلات تحریم و تامین ارز از ابتدای پارسال با مشکلات زیادی مواجه شد و تا پایان سال ۹۹ حجم آن به کمتر از نصف میزان نیاز بازار مصرف داخلی رسیده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج که معتقد است فقط ۱۵ میلیون ایرانی راحت برنج می‌خرند گفته: «با وجود وخامت شرایط کرونایی و اما و اگرهای مبادلات کالا و مسافر با هند، واردات برنج از این کشور قطع نشده، اما مشکلات کلی واردات همچنان به قوت خود باقی است که بازار را به‌ شدت تحت ‌تأثیر قرار داده است».

بیش از ۶۷ میلیون ایرانی به سختی برنج می‌خرند

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، معتقد است: «مسئولان وقتی اعداد و ارقام را کنار هم می‌گذارند و کاهش واردات و افت تقاضا را در بازار با هم مقایسه می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که مصرف‌کننده برنج وارداتی با گران‌ شدن آن حتما به مصرف برنج ایرانی روی آورده، در حالی‌ که این نتیجه‌گیری به اعتقاد من درست نیست».

کسی که مصرف‌کننده برنج وارداتی ۸ هزار تومانی بوده، طبیعتا از قدرت پرداخت هزینه بیشتر برای خرید برنج ایرانی را ندارد.

برای چنین کسی امروز، هم برنج ایرانی دور از دسترس است و هم برنج خارجی؛ در نتیجه برنج از سفره این فرد خارج شده و نکته مهم این است که هیچ جایگزینی هم برای برنج وجود ندارد.

اگر قرار است واردات حذف شود، وزارت جهاد کشاورزی باید به فکر راه‌حلی برای کاهش هزینه تولید برنج داخلی و در نتیجه کاهش قیمت آن باشد تا برنج دوباره به سفره‌ عموم مردم بازگردد.

چه خبری بدتر از این که اقلام ضروری یکی پس از دیگری از سفره اکثریت مردم جامعه حذف می‌شوند.

در شرایطی که وضعیت قیمت اقلام پروتئینی مثل گوشت، مرغ و تخم‌مرغ هم اسف‌بار است و حبوبات هم افزایش قیمت چند برابری را پشت سر گذاشته، آینده غذایی و سلامت تغذیه مردم کشوریک چالش بزرگ است.

چالشی که با آغاز یک بهار خشک و پیش‌بینی افت تولید محصولات کشاورزی، بیش از پیش امنیت غذایی عموم جامعه را تهدید می‌کند.

وزارت صمت و جهادکشاورزی و دیگر مسئولان که این روزها بیشتر حواس‌شان به انتخابات پیش روست، چه سیاست اجرایی و راهبردی برای این موضوع اندیشیده‌اند؟

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

کد خبر : 223650 ساعت خبر : 8:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=223650
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات