تعبیر وارونه یک رویا از کارگردان تا موضوع

تعبیر وارونه یک رویا از کارگردان تا موضوع

به گزارش گلونی تعبیر وارونه یک رویا، یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی فریدون جیرانی است که برای نخستین بار مرداد و شهریور سال ۱۳۹۴ خورشیدی از شبکه یک سیما پخش شد.

فیلمنامه

فریدون جیرانی و مرتضی اصفهانی این سریال پلیسی امنیتی را نوشته‌اند، نویسنده‌هایی که نتیجه کارشان نشان می‌دهد، شناخت کاملی از جهان متن نداشته‌اند. شخصیت‌ها تا اندازه زیاد قابل باور نبوده و انگیزه‌شان قابل درک و شفاف نیست.

برای نمونه؛ هدف آقای روانبخش از آنچه در قامت یک تروریست انجام می‌دهد چیست؟ همچنین شکست‌های پی در پی نیروهای امنیتی از افرادی که ذکاوت زیادی در ماموریت خرابکارانه خود ندارند.

به نظر می‌رسد نویسنده‌ها به قاب بندی‌های سینمایی و وجود بازیگران چهره‌ دل‌شان را خوش کرده بودند.

کارگردانی

جیرانی به دلیل عدم شناخت روی ساخت اثری پلیسی امنیتی، بیشتر به کارگردانی کلاسیک، قاب بندی و تقطیع سینمایی و وجود بازیگران دل‌ بسته است.

مانند آنچه که در فیلم سینمایی چ شاهد بودیم که حاتمی‌کیا، به جای نشان دادن عمق شخصیت چمران، تکه‌هایی از سینمای هالیوود را عرضه و مفهوم و محتوای قهرمان را با قالب غیر خودی مخدوش کرد.

البته در این مقایسه، حاتمی‌‌کیا شناختی خوب از شخصیت چمران داشت اما مقهور تکنیک و قالب سینمای هالیوود شد و جهان اثرش را متزلزل و محدود کرد.

فریدون جیرانی که پیش از ساخت قرمز، نخستین فیلم سینمایی‌اش، یک منتقد سینما بود، در همان اولین قدم، ما را خاطرخواه سینمایش کرد، با ملودرامی (درامی خانوادگی) خوش‌ساخت و انتخاب بازیگران توانا، در دنیای هنر هفتم ماندنی شد.

جیرانی سال به سال و کار به کار، ناتوان‌تر به نظر رسید تا رسید به سریال تعبیر وارونه یک رویا، سریالی که تصمیم دارد به شیوه کلاسیک و ‌شیک و ترو تمیز داستاتش را تعریف کند اما بر موصوع پلیسی امنیتی تسلط نداشته و در شخصیت ‌پردازی، گلی به سر نویسنده نمی‌زند.

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

کد خبر : 226653 ساعت خبر : 1:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=226653
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات