یک پیشنهاد برای آبرسانی به جوجه فلامینگوهای بختگان

یک پیشنهاد برای آبرسانی به جوجه فلامینگوهای بختگان

به گزارش گلونی مهدی نبیان کارشناس ارشد محیط زیست. پژوهشگر حیات‌وحش نوشت:

چند روزی است خطر پیش‌روی جوجه فلامینگوها در اثر خشکی بختگان، توجه فضای مجازی را به خود جلب کرده است.

این که با هشتگ و کمپین و مرثیه‌سرایی، حق‌آبه بختگان، در سال خشکی که تامین آب شرب مردم شیراز هم تضمین شده نیست، آزاد شود رویکرد قابل اجرایی به نظر نمی‌رسد.

بر فرض که امروز با حکم وزیر نیرو حق‌آبه بختگان از سد درودزن رها شود، این آب باید بیش از ۲۰۰کیلومتر را در رودخانه کُر از بین هزاران هکتار زمین و تلمبه کشاورزی طی کند تا به بختگان برسد، امری که بعید بنظر می‌رسد!

پیگیری این حق‌آبه به عنوان اقدامات بلندمدت البته قابل تقدیر است.

اکنون زمان اقدامات اورژانسی عملیاتی است نه برنامه‌های مدیریتی بلندمدت!

حفر کانال یا کشیدن لوله پلی‌اتیلن تا نزدیکی اجتماع جوجه فلامینگوها و تزریق آب به کُلُنی برای مدت دو ماه و احداث کمپ موقت تیمار فلامینگوها باحضور دامپزشک و نفرات کارآزموده شاید بتواند راهگشا باشد.

خوشبختانه این اقدامات توسط اداره کل حفاظت محیط زیست فارس پیش‌بینی شده است که در صورت اجرای درست و به موقع می‌تواند تلفات جوجه‌ فلامینگوها را کاهش دهد.

یک پیشنهاد برای آب رسانی به جوجه فلامینگوهای بختگان

طرح آب رسانی به فلامینگوها در سال ۱۳۹۶
طرح آب رسانی به فلامینگوها در سال ۱۳۹۶

به گزارش برنا؛ حمید ظهرابی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: تعداد دقیق فلامینگوها در این دریاچه در دست بررسی است اما با توجه به تعداد لانه‌ها پیش‌بینی می‌شود دو هزار فلامینگو در این دریاچه باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: اما با توجه به تجربیات سال‌های قبل که از لانه‌ها احتمالا چندین بار استفاده می‌شود و یا کلونی‌های پیدا نمی‌شوند در صورتی که فلامینگوها به طور غریزی و با درک خشکسالی مانع جوجه آوری بیشتر نشوند این رقم به سه تا ۶ برابر هم می‌رسد.

ظهرابی اظهار امیدواری کرد که فلامینگوهای بالغ با تشخیص شرایط بحرانی کم آبی در بختگان از تخم‌گذاری و جوجه‌آوری بیشتر خودداری کنند که در این صورت آمار فلامینگوها در حدود همین دو تا سه هزار باقی می‌ماند.

پایان پیام

کد خبر : 224198 ساعت خبر : 1:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=224198
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات