حیات وحش البرز مرکزی همچنان دیدنی است

حیات وحش البرز مرکزی همچنان دیدنی است

به گزارش گلونی محیط‌بان ابوالفضل رهبری زاده، فیلمی تازه از حیات وحش منطقه البرز مرکزی در غرب استان مازندران منتشر کرد.

این فیلم که به وسیله دوربین تله‌ای ثبت شده، پلنگی را در ارتفاعات شهرستان چالوس نشان می‌دهد که با متانت از مقابل دوربین عبور می‌کند.

در ادامه فیلم تصاویر دیگری از این دوربین را می‌بینیم که حضور کل و بزکوهی، خرس، گرگ و حتی رقابت آن ها را نشان می‌دهد.

نماشای گلونی را دنبال کنید

منطقه حفاظت شده البرز مرکزی مابین استان های تهران، البرز و مازندران قرار گرفته و مساحت کل منطقه حفاظت شده البرز مرکزی ۳۹۸,۸۲۶ هکتار است.

تنوع اقلیمی و شرایط خاص اکولوژیک و توپوگرافی منطقه شرایط زیست مساعدی را برای زندگی انواع وحوش در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی فراهم آورده است.

حدود ۴۸ گونه پستاندار از جمله مرال، خرس قهوه ای، کل و بز، مرال، قوچ و میش، پلنگ، گربه وحشی، گرگ، گراز، تشی، سمور سنگی و… در این منطقه شناسایی شده است.

۱۵۶ گونه پرنده از جمله عقاب طلایی، کبک، کبک دری، تیهو ، شاهین، دلیجه و ۲۶ گونه خزنده از جمله افعی قفقازی، افعی البرزی، مار جعفری و ۷ گونه دوزیست و ۱۷ گونه ماهی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی زندگی می‌کنند.

حیات وحش البرز مرکزی

تماشای حضور و عبور هرچند معدود و محدود این حیوانات زیبا از دریچه دوربین‌های تله‌ای ثابت، بیشتر از هرچیز بارقه امید را از ادامه حضور گونه‌های مختلف در حیات وحش البرز مرکزی و شمالی، در ذهن هر بیننده‌ای ایجاد می کند.

گونه‌هایی که با وجود تمام آسیب‌ها به زیست بوم، تصادفات جاده‌ای و حضور شکارچیان و فعالیت قاچاقچیان حیوانات، همچنان به زندگی ادامه می‌دهند و این سرزمین را زیبا می‌کنند.

گونه‌هایی که با تلاش خستگی ناپذیر محیط بانان ایرانی با وجود همه کمبودها، همچنان هستند تا اکوسیستم و حیات وحش این منطقه به رغم همه نابسامانی‌ها، زنده بماند.

زیبایی خیره‌کننده حیات وحش شمال کشور از نگاه این دوربین‌ها، ضمن تلاش برای حفظ و تثبیت این گونه‌ها، ضرورت پرداختن به معرفی این اکوسیستم و مستندسازی از این حیات وحش کم‌نظیر را یادآوری می‌کند.

محیط بانان تمام مناطق حفظت‌شده کشور، باید دوربین‌ و امکانات ردیابی و ضبط تصاویر بیشتری در اختیار داشته‌ باشند تا زیبایی تصاویر حیات وحش از اقصی نقاط ایران عزیز نگاهمان را امیدوار و حال دلمان را بهتر کند.

کاش رفع تعارضات و تهدیدات، مثل اجرای طرح های عمرانی بزرگ، ساخت و سازهای بیجا، عدم تعادل ظرفیت دام و مرتع، عدم تجدید ممیزی مراتع و … اجازه ادامه حیات و امکان تکرار ثبت چنین تصاویری را در این منطقه فراهم کند.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

کد خبر : 222839 ساعت خبر : 12:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=222839
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با سلام سپاسگزارم از این فیلم زیبا و اخبار خوش که در سایت و کانال گلزنی بارگزاری نموده اید.امید که این نعمت‌ها با درایت مردم و حمایت محیط بانان و برکت زیست محیطی افزون‌تر شوند بخصوص در سلسله زاگرس هم.ان شاءالله