خشکسالی و کمبود احتمالی گوشت در ۶ ماه دوم سال

خشکسالی و کمبود احتمالی گوشت در ۶ ماه دوم سال

به گزارش گلونی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اعلام کرد: «‏به دلیل ‎خشکسالی و کمبود ‎نهاده دامی، کشتار دام بی‌رویه انجام می‌شود».

وی با توجه به کشتار بی‌رویه دام گفت:« نگرانی جدی برای کمبود ‎گوشت قرمز در نیمه دوم سال، جهش قیمت‌ها و در نتیجه برگشت ‎صف گوشت وجود دارد».

خشکسالی، فقر مراتع، کمبود و گرانی علوفه موجب رشد هزینه تمام‌شده تولید و روانه‌شدن دام‌های سبک مولد و نارس به کشتارگاه‌ها می‌شود.

رشد عرضه دام‌های مولد و نارس و کاهش شدید تقاضا در حالی زمینه کاهش یا تثبیت قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گاوی را در بازار فراهم کرده است.

این در حالی است که تازه‌ترین خبرها از سیر نزولی یا تثبیت قیمت گوشت قرمز حکایت داشته و برخلاف سال‌های گذشته که در فصل بهار و تابستان وضعیت خوب مراتع، موجب رشد عرضه دام‌سبک و سنگین با وزن و کیفیت مناسب می‌شد، امسا اوضاع کمی فرق کرده است.

بهار امسال عرضه دام‌های مولد و کم وزن نه‌تنها موجب افت کیفیت گوشت عرضه شده به بازار شده بلکه دامداران و تولید‌کنندگان نسبت به تاثیر این شیوه کشتار و عرضه دام بر کاهش جمعیت دامی کشور و کمبود و گرانی گوشت قرمز هشدار می‌دهند.

خشکسالی و کمبود احتمالی گوشت در ۶ ماه دوم سال

همچنین کاهش شدید تقاضای ناشی از افزایش قیمت انواع گوشت قرمز و رشد عرضه دام‌های کشتار شده مولد به بازار موجب کاهش ۵ تا ۱۰هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز شقه گوسفندی بدون دنبه و هشدار فعالان صنفی نسبت به افزایش نگران‌کننده عرضه بره‌های ماده کوچک برای کشتار شده است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اعلام کرده: «با توجه به افزایش عرضه دام در میادین به‌نظر می‌رسد کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار همچنان ادامه داشته باشد و علت اصلی افزایش عرضه دام توسط دامداران نیز کمبود و گرانی خوراک دام است».

خشکسالی بی‌سابقه امسال میزان برداشت علوفه در سطح هکتار را چنان کاهش داده که موجب رشد شدید تقاضا برای یونجه و افزایش بیش از ۱۰۰درصدی قیمت آن در بازار شده است.

مجموع این پیشامدها، از کمبود و گرانی گوشت در نیمه دوم سال جاری خبر می‌دهند.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

کد خبر : 226180 ساعت خبر : 1:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=226180
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات