داریوش سوم هخامنشی کاردان بود با بی کفایت؟

داریوش سوم هخامنشی کاردان بود با بی کفایت؟

تصویر بازسازی شده از داریوش سوم هخامنشی این تصویر براساس شواهد هنری همچون موزاییک پمپی و سکه‌های داریوش سوم بازسازی شده است.
داریوش سوم هخامنشی
داریوش سوم هخامنشی

به گزارش گلونی آسیب‌های اولیه به قدرت رسیدن داریوش سوم در منابع کلاسیک یونانی موجود است.

به طور مثال شخصی به اسم ارته باس شورشی انجام داده و به راحتی سرکوب می‌شود، مصر و فینیقیه و قبرس هم عده‌ای سر به شورش برداشتند که باز هم ارتش هخامنشی بدون دخالت شاه این شورش‌ها را سرکوب کرد.

به این علت که هر شهری موظف بود بدون دخالت شاه امنیت را در حوزه قلمرو خود حفظ کند، البته ذکر این نکته واجب است که این شورش‌ها به منزله ضعف و اتفاق غیر منتظره در دولت هخامنشی نیستند.

معمولاً وقتی حکومت عوض می‌شد اگر شاه جدید پسر شاه قبلی نبوده باشد و اولین و مستقیم‌ترین فردی که باید به تخت بنشیند نباشد، مشکلاتی در زمینه مشروعیت به وجود می‌آید و این فرصت برای کسانی که قصد شورش دارند مهیا می‌شود.

با استناد به منابع بابلی میان رودان ارته شاته به معنای شادی ناشی از نظم نام داریوش سوم پیش از به تخت نشستن بود، ذکر این نکته واجب است که شاهان هخامنشی معمولا دو اسمی بودند یک اسم در بدو تولد برگزیده می‌شد و دیگری نام سلطنتی بود که قبل از به تخت نشستن برگزیده می‌شد.

داریوش سوم هخامنشی

گفت‌وگوی حسین مالکی با یزدان صفایی دانشجوی دکتری در مرکز ایرانشناسی مدرسه تتبعات عالی پاریس

صفحه اینستاگرام رشن

نماشای گلونی را دنبال کنید

وی برادر اردشیر دوم و نتیجه داریوش دوم بود. نام مادر او بنابر گفته مورخان احتمالا سیسه گامبیس بوده است که ریشه و معنای آن مشخص نیست و نمی‌توان تبار مادر را از اسم مشخص کرد.

البته بعد از نبرد ایسوس مادر داریوش سوم اسیر اسکندر شد و از بابل به شوش و از شوش به تخت جمشید در راه شوش به تخت جمشید با قبیله‌ای که احتمالا خوزی‌های امروزی بوده‌اند روبرو شدند و این قبایل برای عبور از گذرگاه با اسکندر دچار مشکل شده و منازعاتی رخ می‌دهد.

برای اینکه اسکندر خشونت زیادی به این قبیله اعمال نکند سیه گامیس پا پیش گذاشته و شفاعت مردم آن منطقه را کرده است.

پارسی‌ها علاوه بر اینکه قوم هستند طبقه حاکم هم به شمار می‌روند و معمولا اضافه شدن غیر پارسی‌ها به خاندان پارسی باید همراه با پیوندی مانند ازدواج باشد.

در زمان داریوش سوم اسکند مقدونی برنامه پدر خود فیلیپ را ادامه می‌دهد البته فیلیپ قبل از کشته شدن یک بخشی از اقدامات سمت سواحل شرقی دریای اژه را انجام داد و کل یونان را فتح کرد و در تاریخ باید یک بخشی از اقدامات و فتوحات اسکندر را به پدرش هم نسبت دهیم چون فیلیپ به ارتش سازمان نوینی بخشید.

به طور کلی در دوران داریوش سوم سه نبرد بزرگ یا یونانی‌ها رخ داد از جمله گرانیکوس در آناتولی در کنار رودی به همین نام دیگری در ایسوس در حد فاصل آناتولی و سوریه و آخری هم گوگملا به نام روستایی در ۳۵ کیلومتری موصل امروزی رخ داد.

شواهد نشان نمی‌دهد که داریوش سوم شاه ضعیف‌النفس و ترسویی باشد و نکته‌ای که از تاریخ هخامنشی اهمیت دارد این است که آیا در سده دوم هخامنشی مسئله‌ای به نام انحطاط داشتیم؟

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

کد خبر : 221907 ساعت خبر : 12:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=221907
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات