دکتر ذبیح الله صفا ادیب و محقق معاصر

دکتر ذبیح الله صفا ادیب و محقق معاصر

به گزارش گلونی دکتر ذبیح الله صفا شهمیرزادی در تاریخ شانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۲۸۹ هجری شمسی در شهمیرزاد سمنان به دنیا آمد.

تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان‌جا و بابل پشت سر گذاشت.

سپس به تهران آمد و تحصیلات خود را تا درجه دکترای ادبیات ادامه داد و به استادی دانشگاه نائل گردید.

دکتر صفا در طول عمر فرهنگی خود سمت‌ها و پست‌های حساسی تصدی کرد و از این راه خدمات فرهنگی و اجتماعی بسیاری به یادگار گذاشت.

دکتر ذبیح الله صفا

برخی از آن سمت‌ها از این قرارند: دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، عضو هیئت نمایندگی ایران در کنفرانس‌های عمومی سازمان یونسکو، عضو هیئت مدیره شرکت مؤلفان و مترجمان ایران و نیز عضو پیوسته فرهنگستان ایران.

وى همچنين زمانى سردبير مجله مهر بود و در ۱۳۱۵، سردبيرى آن را به عهده گرفت تا اينكه در ۱۳۲۰، امتياز مجله سخن به نامش صادر و به سردبيرى دكتر ناتل خانلرى و مديريت او تا يك سال اداره شد.

امتياز روزنامه شباهنگ نيز چهار سال از آن او بود و از ۱۳۲۶ تا پنج سال، مقاله‌ها و آثارش در مجله ارتش به چاپ مى‌رسيد.

تا دوره بازنشستگى، سردبيرى مجله دانشکده ادبيات را به عهده داشت.

آيين سخن، اخوان الصفا، تاريخ ادبيات در ايران، تاريخ علوم عقلى در تمدن اسلامى تا ميانه قرن پنجم هجرى، تاريخ مختصر تحول نظم و نثر پارسى، ترجمه رافائل، ترجمه كيانيان، تصحيح و چاپ اسرار التوحيد فى مقامات الشيخ ابى سعيد، حماسه سرايى در ايران، دانش‌هاى يونانى در شاهنشاهى ساسانى، گنج سخن، گنج و گنجينه، مزداپرستى در ايران قديم، مقدمه و تعليقات و حواشى ديوان عبدالواسع جبلى، داراب‌نامه محمد بيغمى و ديوان سيف‌الدين محمد فرغانى، تنها اندكى از آثار و كارهاى پر شمار او هستند.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

کد خبر : 223979 ساعت خبر : 6:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=223979
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات