عناصر خبری و اهمیت آن در تنظیم خبر

عناصر خبری و اهمیت آن در تنظیم خبر

ركن اصلی در تنظیم خبر شناخت عناصر خبری است، بدون شناخت عناصر خبری كار تنظیم خبر نه تنها با مشكل مواجه خواهد شد بلكه در صورت تنظیم؛ خبر از ابهام برخوردار خواهد بود.

این عناصر شش‌تا هستند که در فارسی سه عنصر «ک» و سه عنصر با «چه» آغاز می‌شوند. پاسخ مناسب به این شش عنصر و شفاف کردن آنها در خبر، به غنا و جامع بودن آن می‌افزاید.

۱- کجا

۲- که (چه‌ کسی)

۳- کی (چه‌ وقت)

۴- چه (چه چیزی)

۵- چرا

۶- چگونه (چطور)

عناصر خبری

عنصر خبری كه: خبرنگار باید بداند چه كسی در پیدایش رویداد دخالت داشته است. این پرسش به دنبال آن است تا به خالق یا خالقان رویداد دست یابد و ببیند چه كسانی باعث اتفاق مورد نظر شده‌‏اند.

به عبارت دیگر، هر وقت خبری تهیه می‏‌كنیم باید عوامل درگیر درآن را دقیق معرفی كنیم، اطلاعاتی مثل نام، نام خانوادگی، سن، شغل، موقعیت و … از این جمله است. مثال:

شخصیت حقیقی: علی دایی سرمربی تیم ملی شد.

شخصیت حقوقی: تیم پرسپولیس از سری مسابقات جام خلیج فارس با نتیجه یك بر یك مقابل استقلال متوقف شد.

عنصر خبری كجا: عنصر خبری كجا محل وقوع رویداد را مشخص می‌كند بیان این عنصر خبری در خبر ضمن مستند ‌كردن اطلاعات، چنانچه محل وقوع رویداد به محل زندگی مخاطب نزدیك باشد به علت داشتن ارزش خبری مجاورت برای مخاطبان بسیار مهم خواهد بود و پرسشی است كه پاسخ آن از محل وقوع رویداد خبر می‏‌دهد.

هر رویدادی بالاخره در یك یا چند مكان رخ می‌‏دهد كه باید آن را به اطلاع مخاطب رساند. نمی‏‌توان خبری را داد و محل وقوع آن را اعلام نكرد. مخاطب به خصوص اگر رویداد در اطراف یا محل زندگی او رخ داده باشد توجه بیشتری به آن خواهد كرد.

اگر محل رویداد گمنام است باید اطلاعات بیشتری كه به دست می‏‌آوریم آن را برای مخاطبان شناخته‌‏تر كنیم. مثال: آلودگی هوای تهران از مرز خطرناك گذشت.

عنصر خبری كی: ارزش خبری تازگی و عنصر خبری كی به زمان رویداد مربوط است، هر قدر فاصله زمان وقوع یك رویداد با انعكاس آن كمتر باشد آن خبر تازگی و جذابیت بیشتری دارد.

این هم یکی از عناصر خبری است که حتما باید آن را به دست ‌آوریم، همانگونه که رویدادها از مختصات و موقعیت مکانی برخوردارند، از موقعیت و مختصات زمانی هم برخوردار می‌باشند و به سخن دیگر؛ هر رویدادی دارای مختصات مکانی و زمانی است که هنگام تبدیل شدن به خبر باید آنها را به همراه داشته باشد و علی‌القاعده هرچه رویداد از نظر زمانی تازه‌تر باشد، با ارزش‌تر است (ارزش خبری تازگی). مثال: هفته آینده پیک چهارم کرونا رو به کاهش می‌رود.

عنصر خبری چه: عنصر خبری «چه» به ماهیت و فعلیت رویداد مربوط می‌شود، خواه فعلی صورت پذیرد یا انجام نپذیرد.

این عنصر یكی از مهم‏ترین عناصر خبری است و غالبا جواب آن همیشه جمله یا جملات ابتدایی خبر را می‏‌سازد. «چه» ممكن است یك حادثه رانندگی، آتش‌سوزی، تصویب یا رد لایحه قانونی، افتتاح كارخانه و… كه مربوط به ماهیت یا فعلیت یك رویداد است باشد. مثال: بزرگترین نمایشگاه مومیایی جهان در برلین افتتاح شد.

عنصر خبری چرا: عنصر خبری چرا: علت، دلیل و انگیزه به وجود آمدن یک رویداد را بیان می‌كند. این عنصر كه از جنبه تحلیلی برای خبر اهمیت دارد علت وقوع رویداد را به مخاطب اعلام می‏‌كند.

یادمان باشد كه جواب (چرا) را خود ما نمی‏‌دهیم و همیشه باید جواب آن را از كارشناسان مربوطه دریافت كنیم. اینكه یك سمینار چرا به تعویق افتاده است را مسئولان آن سمینار باید پاسخ بدهند، نه اینکه ما با حدس و گمان جواب بدهیم. مثال: بر اثر برخورد دو اتوبوس در جاده تهران كرج ۱۰ نفر كشته و ۴۵ نفر زخمی شدند.

عنصرخبری چگونه: نحوه چگونگی و طریقه وقوع رویداد را بیان می‌كند، این عنصر از جنبه تشریحی و توصیفی برای خبر اهمیت دارد و مخاطبان را از نحوه و مكانیزم وقوع رویداد مطلع می‌‏سازد.

این عنصر خبری برای روزنامه‌‏نگاران عضو سرویس‌‏های حوادث در روزنامه‏‌ها یك عنصر جذاب است، چون آنها می‏‌توانند با اتكا به این عنصر دست به فضاسازی برای عرضه خبر بزنند. مثال: با سخنرانی رئیس‌جمهور سمینار بررسی مسائل مطبوعات در هتل المپیك تهران برگزار شد.

پایان پیام

نویسنده: عارفه شایان

کد خبر : 225391 ساعت خبر : 12:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=225391
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات