فیلم سینمایی پلتفرم شما را از انسان بودن‌ پشیمان می‌کند

فیلم سینمایی پلتفرم شما را از انسان بودن‌ پشیمان می‌کند

اگر این فیلم را ندیده‌اید بدانید که خطر لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی کمتر فیلمی است که بتواند پس از پایان، ساعت‌ها ذهن شما را مشغول به خود نگه دارد و مغز شما را مدام با مضامینش بجود!

پلتفرم اما چنین فیلمی است. اثری به شدت شگفت که در بطن خود در پی شناساندن حقیقت وجودی انسان به مخاطب است.

پلتفرم یک فیلم اسپانیایی در ژانر علمی تخیلی و ترسناک، به کارگردانی گالدر گازتلو-اوروتیا است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد.

این اثر نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به روی پرده رفت که با استقبال مردم و منتقدان همراه بود.

این فیلم داستان زندانی عجیب را به تصویر می‌کشد که محکومان آن خودخواسته (برخی برای گذراندن محکومیت حاصل از جرم و برخی نیز داوطلبانه) آنجا را انتخاب کرده‌اند.

در این زندان پیچیده چندین طبقه روی هم قرار گرفته‌اند و در هر طبقه دو زندانی برای یک ماه باهم زندگی می‌کنند تا وقتی که…

غذای این زندانیان روزانه و به طور مفصل و براساس سلیقه هر زندانی روی سکویی قرار می‌گیرد و از بالاترین طبقه به سمت پایین‌ترین، حرکت می‌کند و در هر طبقه فقط چند دقیقه‌ای توقف دارد تا زندانیان با استفاده از محتویات ‌آن خود را سیر کنند.

فیلم سینمایی پلتفرم

طبقات اول همیشه از غذاها به بهترین شکل و چیدمان و به اندازه‌ای زیاد بهره‌مند می‌شوند در حالی که هرچه سکو به طبقات پایین‌تر نزدیک می‌شود، این پس‌مانده و غذاهای دست‌خورده کمتر و کمتر می‌شود تا جایی که زندانیان طبقات ‌آخر دیگر چیزی برای خوردن در این سکو پیدا نمی‌کنند.

این فیلم یک اثر نمادین است که قطعا انتخاب ژانر ترسناک برای آن مناسب نبوده است.

پلتفرم در پی نشان دادن واقعیت امروز جوامع مدرنی بوده‌ است که بالا بودن جایگاه و مقام اشخاص در زندگی، مجوزی برای زیر پا گذاشتن و له کردن حقوق طبقات پایین‌تر جامعه است و این مضمون درست در دیالوگ‌های پیرمرد به زندانی تازه‌ وارد که می‌گوید: «با طبقه پایینی‌ها حرف نزن چون از ما پایین‌ترند، با بالایی‌ها حرف نزن چون جوابت رو نمیدن» مشهود است.

زندانی تازه‌ وارد در واقع نماد فرد مصلحی است که تازه به دنیای ظلم و یاغی‌گری این زندانیان پا گذاشته و پس از آشنایی با روال روزمره این سیستم، درصدد بهبود وضعیت فعلی برمی‌آید اما کم‌کم برای بقا زندگی‌اش مجبور به تغییر رویه و درآمدن به شکل و شمایل بقیه زندانیان می‌شود.

در واقع شما در این فیلم شاهد رذائل اخلاقی زیادی خواهید بود که قبل از آن حتی نمی‌توانستید وجود آنها را در انسانی تصور کنید.

فیلم پلتفرم اما برای شما یادآور این نکته خواهد بود که انسان‌ها فقط تا زمان رفع نیاز‌های طبیعی خود حامل عنوان (انسان) خواهند بود، در غیر این صورت قابلیت خواهند داشت که حتی تا مقام حیوانی نیز نزول یابند.

پایان داستان نیز یکی از ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد این اثر است چراکه شما با پایانی روشن و مشخص روبرو نخواهید شد و هر مخاطب با تفسیر متفاوتی از آن، فیلم را به پایان می‌رساند.

دیدن این فیلم به هر مخاطب دغدغه‌مندی تجویر می‌شود.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

کد خبر : 225026 ساعت خبر : 9:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=225026
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات