لاک قرمز و ایستادگی یک دختر

لاک قرمز و ایستادگی یک دختر

به گزارش گلونی اعتیاد از ‌آن قاتل‌های بی‌صدایی است که در خفا روح و جسم‌های زیادی را قربانی حضورش می‌کند بدون اینکه در هیچ دادگاهی مجرم اصلی و بالفطره این جنایت‌ها شناخته ‌شود.

چه بسیار خانواده‌هایی که با افتادن عضوی از ‌آنان در باتلاق اعتیاد، یک‌به‌یک تقاص اشتباه فرد خاطی را با دود شدن زندگی و آینده خود پس داده‌اند و صدایی از آنان به گوش هیچکس نرسید.

پرداختن و نمایش قصه زندگی این انسان‌ها در سینمای امروز رسالتی بزرگ در جهت آگاهی‌ بخشی به جامعه است که قطعا هر فیلمسازی چنین واقعیت‌هایی را در آثارش دنبال نخواهد کرد.

لاک قرمز روایت یکی از همین قصه‌ها به قلم امیر عبدی و کارگردانی سید‌جمال سیدحاتمی است که در سال ۱۳۹۵ به مرحله اکران رسیده‌ است.

قصه‌ای که با قرمزی لاک دستان دخترانه‌ای سرشار از امید شروع و با سرنوشت سیاه آمیخته به قرمزی لاک دستان عروسک‌های چوبی بی‌جان، تمام می‌شود.

اکرم (پردیس احمدیه) دختر نوجوان شادی است که در محله‌ای فقیرنشین با خانواده‌‌اش زندگی می‌گذراند که ناگهان حادثه‌ای پدر خانواده (بهنام تشکر) را از بین می‌برد و بار سنگین این زندگی را بر دوش اکرم و مادر خانواده بر جای می‌گذارد.

لاک قرمز ایستادگی یک دختر

در واقع این فیلم تصویری از زندگی دختری جوان است که با مرگ پدر، کم‌کم با واقعیت‌های سیاه زندگی از جمله فقر و بی‌پولی مواجه می‌شود و از جایی به بعد تصمیم می‌گیرد برای حفظ خانواده‌اش، عروسک‌های دست‌ساز چوبی که پدرش تمام سرمایه زندگی خود را به پای ساخت آن‌ها ریخته ‌است، با دست فروشی به فروش برساند.

پردیس احمدیه بازیگر جوان اما خوش آتیه متولد دهه هفتاد، به زیبایی توانسته با القای احساسات به مخاطب و تحت تاثیر قرار دادن او، جذابیت این تراژدی را بالا برد و بیننده را تا آخر دنبال این سرنوشت بکشاند.

احمدیه توانست برای این نقش، عنوان بهترین بازیگر زن را از ششمین جشنواره فیلم شهر در سال ۱۳۹۶ از آن خود کند.

پس از احمدیه اما از بازی واقعی و درست پانته‌آ پناهی‌ها (مادر اکرم) در توفیق این فیلم نمی‌توان گذشت.

پناهی‌ها به خوبی توانسته در نقش زنی میانسال و زجر‌کشیده که هیچوقت مزه خوشبختی را نچشیده‌ است حاضر شود و مخاطب را تا قعر فلاکت زندگی‌اش با خود همراه کند.

لاک قرمز از لحاظ موضوعی و محتوایی در سطح بالایی قرار دارد چراکه نشان می‌دهد قصد نویسنده فقط بیان قصه‌ای برای دنبال کردنش توسط مخاطب نبوده ‌است، بلکه در ابتدا دغدغه‌ای وجود داشته که او را به سمت نوشتن چنین فیلمنامه معتبری که از واقعیت‌های روز جامعه نشات می‌گیرد، سوق داده ‌است.

لاک قرمز مثل خیلی از آثار که مخاطب را تا لحظه‌های پایانی با خود می‌کشند اما درست در آخرین لحظه و با ذهنی کنجکاو و پرسوال رها می‌کنند نبوده‌ است، و با پایانی هرچند ناخوش، داستان خود را به نقطه اتمام رسانده ‌است.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

کد خبر : 224663 ساعت خبر : 11:44 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=224663
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات