عراق بالاخره برای مرمت طاق کسری از ایران دعوت کرد

عراق بالاخره برای مرمت طاق کسری از ایران دعوت کرد

«تا پیش از این عراق هر بار در جواب نامه‌های میراث فرهنگی می‌گفت؛ «تشریف بیاورید»، اما بعد از پیگیری‌ها سرانجام دولت عراق رسما از ایران برای نجات و مرمت «طاق کسری» دعوت کرد.»

به گزارش گلونی این خبر را محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری ‌صنایع دستی سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در نشست خبری روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی، اعلام کرد.

او طاق کسری را اثری بزرگ از دوره‌ای تاریخی در ایران فرهنگی دانست و تاکید کرد: متاسف بودیم که نمی‌توانستیم برای نجات و مرمت آن اقدامی انجام دهیم، اما گاهی مناسبات کشورها را ملاحظه نمی‌کنیم. چندبار به عراق نامه نوشتیم و آن‌ها هربار می‌گفتند تشریف بیاورید. ما دولت هستیم و عراق باید رسما از ایران دعوت می‌کرد.

او افزود: مکاتبات زیادی انجام دادیم، حتی به ستاد بازسازی عتبات عالیات هم مراجعه کردیم و از آن‌ها خواستیم با توجه به نزدیکی مزار مسلم بن عقیل به طاق کسری، موضوع یکپارچه پیگیری شود.

وی بابیان این‌که در این شرایط منتظر دعوت رسمی دولت عراق بودیم، افزود: به تازگی نامه‌ای از وزارت امور خارجه کشورمان رسیده که حالا می‌توانیم تفاهم‌نامه‌ اولیه مدیریتی با عراق ببندیم، چهارچوب‌ها را تعیین و پیش‌نویس تفاهم‌نامه مرمت طاق کسری را آماده کنیم.

هنر ساسانی
هنر ساسانی

طالبیان درباره هزینه این کار و این‌که آیا ایران قرار است هزینه‌ای پرداخت کند، اظهار کرد: موضوع هزینه مطرح نیست؛ مهم دانش این کار است.

او در پاسخ به این پرسش که در صورت حضور «بنیاد الف» در پروژه مرمت طاق کسری نقش ایران چیست؟ گفت: این پروژه جهانی است و همه می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند. حتی ما سه بار با یونسکو تماس گرفتیم که مشارکت داشته باشد. ایکوم هم اعلام آمادگی کرده است. مرمت طاق کسری باید یک جریان جهانی باشد.

بعد از آسیب‌هایی که هر از چندگاهی طاق کسرا را در معرض خرابی بیشتر قرار می‌دهد، از زمستان سال گذشته تعدادی از هنرمندان و فعالان فرهنگی در نامه‌ای سرگشاده از دولت‌های ایران و عراق درخواست کردند با مرمت و ایجاد پایگاه حفاظت و پژوهش طاق کسری و ثبت منظر فرهنگی این بنای تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو طاق کسری را نجات دهند.

با وجود همه پیگیری‌ها و درخواست‌ها از سوی ایران، وزارت فرهنگ عراق در اکتبر ۲۰۲۰ از «بنیاد الف» برای نجات طاق کسری درخواست کمک کرد.

بنیاد «الف» در ژنو راه را برای مرمت طاق کسری باز کرد و در نخستین قدم اعلام کرد که ۷۰۰ هزار دلار برای مطالعه و نجات این بنای تاریخی هزینه می‌کند و در نهایت این بنیاد در نوامبر ۲۰۲۰ ماموریت ارزیابی حفظِ طاق کسری را با همکاری دانشگاه پنسیلوانیا انجام داد تا اقدامات فوری برای این بنای تاریخی را تعریف کند، اما میراث فرهنگی در طول این روزها منتظر دعوت مسوولان فرهنگی عراق برای آغاز بودند، انتظاری که آن را یک روند قانونی می‌نامند.

انتهای پیام

گزارشگر: سمیه ایمانیان

کد خبر : 226188 ساعت خبر : 4:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=226188
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات