مسافری از هند و معرفی شیلا خداداد

مسافری از هند دین فرهنگ خانواده و خارج

به گزارش گلونی رامین كه برای ادامه تحصیل به هند رفته، با دختری به نام سیتا آشنا می‌شود و قصد دارد با او ازدواج كند.

سیتا از خانواده‌اش جدا شده و همراه رامین به ایران می‌آید. سپس درام خانوادگی با موافقت و مخالفت‌ها آغاز می‌شود.

سریال مسافری از هند به کارگردانی قاسم جعفری و تهیه‌کنندگی صدیقه صحت، محصول سال ۱۳۸۱ است.

مجموعه‌ای که به استناد گزارش روابط عمومی سیما، ۹۶ درصد بیننده داشت، اثری که یکی از پر بیننده‌ترین سربال‌های پس از انقلاب نام گرفت.

فارغ از صحت و سقم این نوع از آمار توسط رسانه‌ای که خودش تولید کننده است، مسافری از هند، با یک پژوهش میدانی ساده نشان داد که سریالی پر مخاطب بود و به دلایلی، همچنان و نسبتا بیننده دارد.

کارگردانی

قاسم جعفری در آن سال‌ها با سریال‌های پر مخاطب، شیک، خوش تعریف و ساخت، به عنوان یک پدیده در تلویزیون، با آثاری چون خط قرمز، مسافری از هند و کمکم کن جای ساعات خوب و سایر برنامه‌سازان را به خوبی گرفت.

قاب‌بندی و برش‌های تر و تمیز فنی (دکوپاژ)، انتخاب و هدایت خوب و درست بازیگران، معرفی چهره‌های تازه نفس و توانا، گزینش داستانی پر کشش، بهره بردن از موسیقی متن و ترانه (که در آن سال‌ها جز اولین‌ها به حساب می‌آمد)، استفاده از عنصر تعلیق در روایت (با هدایت تدوبنگر و البته انتخاب متن خوب)، دست گذاشتن روی آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی جوان پسند.

عناصر یاد شده نمی‌توانند در موفقیت یک مجموعه تلویزیونی بی اثر باشند و جعفری به خوبی از آنها سود برده است.

هر چند قاسم جعفری پس از ساخت سریال‌های موفق به سینما کشیده شد و فیلم‌هایی چون گرگ و میش و بازنده را ساخت و نشان داد اندازه تلویزیون را بهتر از سینما می‌شناسد، فیلم‌هایی که توفیق چندانی بدست نیاوردند.

فیلمنامه

مسافری از هند با استفاده از ترکیب و رفاقت فرهنگ و دین، تزریق کشش در داستان، ساختار کلامی ساده و در خدمت هدف، فیلمنامه‌ای خوب دارد.

بازیگری

بهره بردن از چهره‌های تازه و توانا مانند شیلا خداداد یکی از برگ‌های برنده سریال است، بازیگری که آن‌وقت‌ها کنجکاوی مخاطب را برانگیخته بود که ایرانی است یا هندی؟!

همچنین بازی بازیگرانی مانند حمید گودرزی که در دهه ۸۰ دوران اوج خود را می‌گذراند و مسافری از هند سهم مهمی در این رشد داشت.

روی هم رفته مسافری از هند در بیان برخی موضوعات با زمانه کنونی نسبت و خویشاوندی ندارد اما همچنان مخاطب خود را جذب کرده و به سبب تعریف درست داستانش به دل بیننده می‌نشیند.

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

کد خبر : 224303 ساعت خبر : 8:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=224303
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات