گلونی

آتش سوزی منطقه تنگ خاص و ردپای عمدی بودن حریق

آتش سوزی منطقه تنگ خاص و ردپای عمدی بودن حریق

آتش سوزی منطقه تنگ خاص و ردپای عمدی بودن حریق

آتش سوزی منطقه تنگ خاص و ردپای عمدی بودن حریق

به گزارش گلونی تصاویری از آتش سوزی منطقه تنگ خاص از توابع نورآباد ممسنی در استان فارس را ببینید.

منطقه‌ای که آتش سوزی گاه و بی‌گاه در مناطق مختلف آن تکرار می‌شود.

منطقه تنگ خاص نه فقط در آتش خشکسالی و گرما و بی‌احتیاطی که در آتش محرومیت و بی‌توجهی مسئولان نیز می‌سوزد.

از اواخر فروردین سال جاری بارها و بارها بخشی از پوشش گیاهی این منطقه دچار حریق شده است.

متاسفانه اداره منابع طبیعی این شهرستان فاقد امکانات لازم برای مهار این آتش‌سوزی‌هاست.

ضمن آنکه بخشی از این آتش‌سوزی‌ها به دلیل شرایط اقتصادی منطقه و رواج زغال‌گیری است که با واکنش یک محیط بان مواجه شده و آتش خشم و کینه و انتقام جوانان بومی را با ایجاد حریق در جنگل شعله‌ور کرده است.

متاسفانه به دلیل محرومیت اقتصادی و عدم آموزش و فرهنگسازی درباره ارزش میراث طبیعی عوامل انسانی هم دست بدست سایرعوامل می‌دهند تا آتش سوزی جنگل‌ها ادامه‌دار شود.

آتش سوزی منطقه تنگ خاص و ردپای عمدی بودن حریق

  سایر ویدیوها در نماشای گلونی

متاسفانه حتی پس از پایان حریق هم رفتار اهالی با محیط بان این منطقه که بی‌دریغ همه تلاشش را برای حفظ طبیعت و مهار آتش به کار گرفته دوستانه نیست و این موضوع امکان تکرار حریق عمدی را افزایش می‌دهد.

تابستان گذشته هم منطقه قلعه سفید این شهرستان و قسمت‌های مشرف به روستای دشترزم چند روز در آتش سوخت و تنها افرادی از روستاهای اطراف برای مهار آتش اعزام شدند.

داستان آتش سوزی و نبود امکانات در این منطقه و سایر مناطق جنگلی و منابع طبیعی، هرچند تکراری شده اما دودش به چشم محیط زیست و همه مردم این سرزمین می‌رود.

هر بار در آتش سوزی‌های این مناطق و سایر بخش‌های زاگرس نشین، از آنها که در مراکز نشسته‌اند نه انتظار تامین بالگرد آتش نشانی می‌رود نه حتی فرستادن و تامین امکانات لجستیکی بسیار ساده‌تر برای مهار آتش سوزی‌ها.

هربار مردم و برخی نیروهای امدادی باید با دست خالی در مقابل آتشی که با سرعت پیش‌ می‌رود بایستند و به قیمت جانشان خطر کنند.

این در حالی است که این همه فداکاری ممکن است فقط بخشی از آتش را مهار کنند و درختان و پوشش گیاهی ارزشمند مناطق مختلف امروز، چند ماه بعد، یا سال آینده، از بین برود.

خسارت طبیعتی که قرن‌ها احیای دوباره آن زمان خواهد برد مسئله ساده‌ای نیست، که هر بار با اعلام نرخ و آمار و وسعت، تا آتش سوزی بعد به فراموشی سپرده شود.

زاگرس چند تابستان دیگر بدون امکانات مهار آتش سوزی بدون حمایت از نهال‌های بلوط، بدون ظلم سد سازی و چشم تنگی آسمان وخشکسالی دوام خواهد آورد؟

از لرستان تا بوشهر و ایلام و کرمانشاه و یاسوج و لردگان و خوزستان و ارسباران و میانکاله و گیلان منابع طبیعی و جنگل‌های تاریخی ایران در تابستان 99 گرفتار حریق شدند.

سهم آتش از داشته‌های آسیب‌پذیر و بی‌پناه محیط زیست کشور چقدر خواهد بود؟

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل