گلونی

الگوهای مالکیت منابع خبری شامل چه مواردی می‌شوند؟

الگوهای مالکیت منابع خبری شامل چه مواردی می‌شوند؟

الگوهای مالکیت منابع خبری شامل چه مواردی می‌شوند؟

الگوهای مالکیت منابع خبری شامل چه مواردی می‌شوند؟

به گزارش گلونی دکتر یونس شکرخواه درباره الگوهای مالکیت منابع خبری در کانال خود نوشت:

الگوی مالكیت منابع خبری نیز، به‌ویژه در قلمرو وسایل ارتباط جمعی، بر سه گرایش عمده استوار بوده است.

این سه الگوی مالكیت عبارتند از تمركز، تنوع و چند ملیتی شدن.

تمركز (Concentration): این نحوه مالكیت، از سلطه نظریه دستان كمتر و ثروتمندتر نشان دارد. در این الگوی مالكیت منابع خبری، فقط افراد و شركت‌های بزرگ صاحب چندین منبع خبری می‌شوند.

تنوع (Diversification): یك ضرب‌المثل فرنگی می‌گوید: «همه تخم‌مرغ‌ها را در یك سبد نگذارید».

در عالم روزنامه‌نگاری این بدان معناست كه صنعت فرهنگ نیازمند آن است كه شبكه‌ای از منافع درهم تنیده و گره‌خورده، برای یك مالك وجود داشته باشد، تا اگر یكی از آن‌ها به هر علتی اعتبار خود را به عنوان منبع خبری از دست داد، بقیه شبكه سالم و پابرجا بماند.

چندملیتی شدن (Multinationalization): چند ملیتی شدن منابع خبری نشان‌گر آن است كه مالكان منابع خبری ترجیح می‌دهند كه به جای فعالیت در یك كشور، در چند كشور فعالیت كنند و این ترجیح طبعاً از ماهیت تجاری اداره كردن منابع خبری در غرب سرچشمه می‌گیرد (مثل فعالیت‌های مورداك، ماكسول و برلوسكنی).

با این تفاصیل، مشاهده می‌شود كه بحث منابع خبری بحثی كاملاً جدی، ریشه‌دار و حتی اسرارآمیز است و ادبیات غنی مرسوم به كنترل رسانه‌ها (Media Control) در همین چارچوب شكل گرفته و پرورش یافته است.

گفتنی است یکى از مسئولیت‌هاى مهم رسانه‌هاى خبری، ارائه اطلاعات درست به مخاطبان است.

اطمینان از درستى مطالب از ضروریات حرفه‌ای روزنامه‌نگارى است. خبرنگار باید رویداد را آن‌طور که اتفاق افتاده است، نه آن‌طور که مایل است اتفاق افتاده باشد، به اطلاع مخاطبان برساند.

خبرنگار باید بداند هر پیام یا آگاهی كه به دست می‌آورد خبر نیست. گاهی یك مطلب كه قابل دادن به سردبیر باشد ممكن است به روزها یا هفته‌ها تحقیق و جستجو نیاز داشته باشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل