گلونی

جدایی نادر از سیمین اثر ماندگار اصغر فرهادی

جدایی نادر از سیمین اثر ماندگار اصغر فرهادی

جدایی نادر از سیمین اثر ماندگار اصغر فرهادی

جدایی نادر از سیمین اثر ماندگار اصغر فرهادی

به گزارش گلونی قریب بیست سالی می‌شود که نام و هنر فیلمسازی ایرانی و از دیار نصف جهان، در داخل و خارج از کشور فستیوال به فستیوال می‌چرخد.

کسی که به گفته خودش فعالیت سینمایی را در ۱۳ سالگی و قبل از آنکه به صورت آکادمیک در این زمینه به تحصیل بپردازد آغاز کرده‌ است.

اصغر فرهادی، زاده ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم ایرانی است که در سال ۲۰۱۲ فیلم جدایی نادر از سیمین وی برنده جایزه‌ اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و همزمان، نامزد دریافت جایزه‌ اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و همچنین برنده جایزه بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب به خاطر کارگردانی و نویسندگی این فیلم شد.

نگاهی به فیلم جدایی نادر از سیمین:

جدایی نادر از سیمین پنجمین اثر سینمایی اصغر فرهادی و محصول سال 1389، اثر فاخر دیگر این فیلمساز پس از درباره الیِ اوست.

داستان این فیلم همانطور که از عنوانش پیداست با نابسامانی و درگیری زن و شوهری (نادر و سیمین) شروع، و رفته رفته حادتر می‌شود و ناخواسته گریبان چند زندگی دیگر را نیز می‌گیرد.

سیمین که قصد رفتن از ایران را دارد و مقدمات این کار را نیز مهیا کرده‌است حالا با مخالفت نادر روبرو شده‌ است که به دلیل نگهداری از پدر پیر مبتلا به آلزایمر خود نمی‌خواهد او را تنها بگذارد و به کشوری دیگر مهاجرت کند.

در همین حین نادر بخاطر اینکه همسرش خانه را ترک کرده‌ و دیگر حاضر به زندگی با او نیست، مجبور به استخدام زن جوان و بارداری (ساره بیات) می‌شود که این خود سبب بروز گره‌های بعدی و بعدتر این قصه می‌شود.

شما می‌توانید این فیلم را دانلود کرده و یا از فیلیمو ببینید

آنچنان که فرهادی درباره ایجاد این فیلم گفته‌ است، او یک تصویری در ذهن خود داشته که بعدها متوجه شده از ماجرایی شکل گرفته که زمانی برادرش برای او تعریف کرده‌‌است؛ (مرد میان‌سالی که پدر پیر و مبتلا به آلزایمر خود را تنهایی حمام می‌کند.) این تصویر مانند دکمه‌ای بود که او را وادار کرد برایش کت بدوزد!

دلایل مورد اقبال قرار گرفتن جدایی نادر از سیمین کم نیست. از نکات ظاهری کار گرفته تا زیر بنای عمیق محتوایی و کارگردانی آن.

به طوری که امروزه و در طی دو دهه فعالیت فرهادی در سینما، سبک و سیاقی منسوب به او شکل گرفته و آثار زیادی تحت تاثیر سینمای فرهادی به تولید رسیده‌اند.

اما اگر بخواهیم به طور مختصر به چند مورد اشاره کنیم، اول از همه شخصیت‌پردازی درست هر نقش در این فیلم به چشم می‌آید که فرهادی با نزدیک کردن بازیگران به شخصیت مدنظر خود توانسته‌است به این مقصود برسد.

مثلا نقش حجت با بازی شهاب حسینی، شخصیتی عصبی و پرخاشگر که به واسطه سطح اجتماعی و نوع زندگی تحمیل شده به او با معضلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند به همین خاطر در قصه درصدد ماهی گرفتن از هر آب گل آلودی است هرچند آن آب با سقط کودک در راهش کثیف شده‌ باشد!

فرهادی به زیبایی مخاطب را با این شخصیت‌پردازی در منگنه احساسی می‌گذارد و سبب می‌شود در عین انزجار از حجت و رفتارش، به او نیز با دیده ترحم بنگرد و برایش دل بسوزاند.

یا در حیطه کارگردانی دکوپاژ و برداشت صحنه‌ها توسط فرهادی به نحوی استادانه و مبتکرانه انجام شده‌ است که در حال حاضر در هر کلاس کارگردانی و فیلمنامه نویسی از آن به عنوان الگو یاد می‌شود.

پیشنهاد می‌شود هر اثر از آثار فرهادی را بیش از یکبار ببینید تا به درستی بتوانید از هنر این نویسنده و کارگردان ایرانی حظ وافر ببرید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل