گلونی

جنگ های ایران و روم و تحولات دوره باستان

جهان باستان در ستیز و سازش ایران و روم

جهان باستان در ستیز و سازش ایران و روم

جنگ های ایران و روم و تحولات دوره باستان

به گزارش گلونی یکی از مهمترین سر فصل‌های تاریخ جهان باستان بحث ستیز و سازش میان ایران و روم باستان وجود داشته است.

اگر چه در قالب جنگ‌های متعدد بین ایران و روم در دوره اشکانیان و ساسانیان صورت می‌گیرد البته تبادلات فرهنگی و تمدنی هم جاری بوده است.

امروزه هم این مسئله ستیز و سازش یک عنصر اصلی برای نگاشتن تاریخ ایران باستان به شمار می‌رود.

علاوه بر اهمیت این امر برای معاصران این مسئله برای مردم همان روزگار هم حائز اهمیت فراوان بوده است، در شکل گیری جهانی که ما می‌شناسیم نقش زیادی را ایفا کرده است.

در واقع زمانی که ما از واژه جهان استفاده می‌کنیم دو مقصود داریم؛ مقصود اول از جهان یک موقعیت فیزیکی و کره زمین است و در این بخش مدنظر ما نیست در اصل مقصود اصلی ما جهان شناخته شده برای مردمانی مثل ایران و همسایگان ایران مانند میان رودان و حوزه مدیترانه است.

جنگ های ایران و روم

گفت و گو بین علیرضا عسگری و دکتر احسان افکنده در صفحه تاریخ ایران و جهان را از طریق ویدیوی زیر ببینید:

 

نماشای گلونی را دنبال کنید

نبردهای ایران و روم یکی از عناصری بود که مدت زیادی ادامه داشت و این برهم کنش دو قدرت سیاسی در دوسوی رود فرات در معقوله جنگ، سازش، رقابت، تبادلات و … و دستاوردهای آن تاثیر زیادی بر ساخت جهانی ایفا کرد که امروزه می‌شناسیم.

جنگ‌های این دو سرزمین اشاره به مجموعه‌ای از نبردها و کشمکش‌ها میان قدرت‌های جهان رومی، یونانی و جهان ایرانی بود که برای حدود هفت قرن دنیای متمدن روزگاران باستان را تحت تأثیر خود قرار داده بود.

این جنگ‌ها با نخستین برخورد نظامی ایرانیان و رومیان در دوره متاخر جمهوری روم و اواسط دوران اشکانی، یعنی در سال ۶۶ پیش از میلاد آغاز شد و در طول هم‌زیستی اشکانیان و ساسانیان با امپراتوری روم و امپراتوری روم شرقی ادامه پیدا کرد.

این کشمکش‌ها فقط محدود به این دو قدرت بزرگ نبود و دولت‌های دست‌ نشانده دو امپراتوری و متحدان آن‌ها را نیز درگیر خود می‌کرد.

جنگ‌های ایران و روم سرانجام راه را برای فتوحات مسلمانان هموار ساخت که منجر به سقوط شاهنشاهی ایران و کاهش شدید مساحت امپراتوری روم شد و رومیان هرگز نتوانستند مانند قبل به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه تأثیرگذار باشند.

منابع تاریخ ایران به خصوص در دوره اشکانیان منابع کلاسیک یونانی و رومی است اما برای دوره اشکانی اطلاعات موجود در این منابع نیز هرگاه که صلح نسبی میان ایران و روم برقرار است و میان دو قدرت بزرگ ارتباطی وجود ندارد به قدری ناچیز می‌شود که به سختی می‌توان از لا به لای آنها چیزی بیرون کشید.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل