گلونی

رتیل زهر ندارد نگران نباشید

رتیل زهر ندارد نگران نباشید

رتیل زهر ندارد نگران نباشید

رتیل زهر ندارد نگران نباشید

به گزارش گلونی علیرضا زمانی متخصص تنوع زیستی عنکبوتیان در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

اطلاعاتی درباره رتیل‌ها، موجوداتی که این روزها در اکثر نقاط ایران مشاهده و متاسفانه در اکثر موارد کشته می‌شوند:

رتیل‌ها راسته‌ای به نام Solifugae بوده و در رده عنکبوتیان به همراه عنکبوت‌ها، عقرب‌ها، کنه‌سانان و غیره طبقه‌بندی می‌شوند، و بر خلاف ظاهر خود هیچ قرابت مشخصی با عنکبوت‌ها ندارند و از خویشاوندان نسبتا نزدیک شبه عقرب‌ها (Pseudoscorpiones) محسوب می‌شوند.

این راسته در سطح جهانی حدود 1200 گونه شناخته شده را شامل شده، که از ایران حدود 75 گونه از آنها گزارش شده است؛ اطلاق نام‌های عمومی مثل «عنکبوت شتری» و یا «عقرب باد» برای این موجودات چندان صحیح نبوده، چرا که به اشتباه به شنونده القا می‌کند که این جانوران نوعی عنکبوت یا عقرب هستند.

رتیل زهر ندارد

رتیل زهر ندارد نگران نباشید

رتیل‌ها زهرآگین نیستند و غدد تولید ابریشم ندارند، و به راحتی به واسطه شکم بندبند و فرم مشخص کلیسرهایشان از عنکبوت‌ها قابل تشخیص هستند.

کلیسرها در رتیل‌ها حالت انبری دارد، در حالی که در عنکبوت‌ها شبیه خنجر است.

دو ویژگی منحصر به فرد رتیل‌ها وجود ساختارهای چسبناک برای تسخیر طعمه در بند آخر پدی پالپ‌ها (ساختارهای پا مانند کنار آرواره‌ها) و وجود ساختارهایی بادبزن شکل در زیر بدن بوده که به عنوان اندام حسی استفاده می‌شوند.

رتیل‌ها غالبا در صورت احساس خطر فرار کرده و یا حالت تدافعی می‌گیرند، ولی به هر روی، در صورتی که محاصره نشوند و تهدید ادامه نداشته باشد تمایلی به گزش ندارند.

اکثر نمونه‌هایی که در این روزها مشاهده می‌شوند رتیل‌های نر هستند که به دنبال جفت اتفاقی وارد سکونت‌گاه‌های انسانی می‌شوند.

تمام رتیل‌ها تخم‌گذار بوده و طول عمر اکثر آنها کمتر از یکسال است.

پس با این حیوانات مهربان باشیم و از آنها نترسیم و بگذاریم در طبیعت زندگی کنند.

این رفتار را به کودکان نیز آموزش بدهیم.

عقرب های ایران را بشناسید؛ کدام یک زهر دارند و خطرناک هستند؟

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل