گلونی

سال بلو نویسنده ای با سبک واقع گرا

سال بلو نویسنده ای با سبک واقع گرا

سال بلو نویسنده ای با سبک واقع گرا

سال بلو نویسنده‌ای با سبک واقع‌گرا

به گزارش گلونی تنها نویسنده‌ای که در طول عمر خود ۳ بار برنده جایزه کتاب ملی داستان شد.

این جمله وصف سال بلو نویسنده آمریکاییِ کانادایی تباری است که در ۸۹ سال عمری که داشت آثار زیادی نوشت و افتخارات متعددی چون جایزه پولیتزر داستان، نشان ملی هنر و جایزه نوبل در سال ۱۹۷۶ را به دست آورد.

بلو در چنین روزی یعنی دهم ژوئن ۱۰۶ سال پیش در سال ۱۹۱۵ در کبک کانادا متولد شد و در شیکاگو ایالات متحده آمریکا رشد یافت و پس از خواندن رمان کلبه عمو تام از هریت بیچر استو بود که تصمیم گرفت نویسنده شود.

او یهودی بود و اغلب شخصیت‌های رمان‌ها و داستان‌هایش را هم یهودی می‌آفرید. در طول جنگ جهانی دوم به خدمت نیروی دریایی درآمد و در طی همین دوران توانست اولین رمان خود، مرد معلق، را نوشته و به چاپ برساند.

سال بلو در رشته انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی به تحصیل پرداخت اما ارتباط او با دانشگاه به تحصیل خلاصه نشد و توانست در بهترین دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا به تدریس بپردازد و ثمره این تدریس کتاب‌های ماجراهای اوگی مارچ، هرتزوگ و هدیه هومبولت بود.

او خود به عنوان نویسنده‌ای واقع‌گرا عقیده دارد که نتوانسته در داستان‌هایش انسانی نمونه را به تصویر بکشد و در واقع هیچ‌کدام از شخصیت‌های داستان‌هایش تحسین‌برانگیز نیستند.

یعنی رئالیسم این اجازه را به او نمی‌دهد و همچنین شیوه خود را شبیه به شیوه استاندال دانسته و خود را بارها در گریز به نویسندگان محبوبش یعنی ناباکوف و جویس یافته است.

در بیانیه جایزه نوبل ادبیات سال بلو آمده است؛ آثار او ترکیبی غنی از رمان پیکارسک و تحصیل دقیق فرهنگ زمانه ما هستند.

ترکیبی از فصول ماجراجویانه، تراژیک و گزنده که گفت‌و‌گوی‌های فلسفی آن‌ها را از هم جدا کرده است.‌ داستان‌های او از زبان همسفری است شوخ‌طبع با نگاهی نافذ که بیرون و درون زندگی را می‌کاود.

۵ آوریل سال ۲۰۰۵ اما سالی بود که این نویسنده پرکار و واقع‌گرای کانادایی چشم از جهان بست و جسمش در ماساچوست آمریکا باقی ماند.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خروج از نسخه موبایل