گلونی

۶ سطح دوسویگی در سایبر ژورنالیسم

۶ سطح دوسویگی در سایبر ژورنالیسم

۶ سطح دوسویگی در سایبر ژورنالیسم

۶ سطح دوسویگی در سایبر ژورنالیسم

به گزارش گلونی دکتر یونس شکرخواه درباره سایبر ژورنالیسم و سطوح دوسویگی آن در کانال خود نوشت:

«ویژگی تعامل یا کنش و واکنش متقابل و دوسویه در رسانه‌های سایبر آشکارا به یک فرمت ویژه دلالت می‌کند، به فرمتی که اکنون کاملا بر این نوع از رسانه‌ها غلبه یافته است و در ادبیات رایج بین سایبر ژورنالیست‌ها به آن فرمت دو سویه می‌گویند.

شش سطح دوسویگی مورد استفاده در روزنامه‌نگاری سایبر كه در سال ١٩٨٩ توسط کری هیتر (Carrie Heeter) شناسایی شد و اكنون هم به طرز گسترده‌ای طرف ارجاع قرار می‌گیرد عبارتند از:

سطح اول- محتوا و وجود انتخاب: (content and availability ofchoice) عبارت است از فراوانی انتخاب یا داشتن امکانات بیشتر جستجو در حوزه‌های مورد نظر مخاطب.

سطح دوم- درصد تلاش کاربران: (effort users must exert) تلاشی است که کاربران باید اعمال کنند که در واقع معرف درصد تلاش کاربر نسبت به درصد تلاش سیستم است.

در این رابطه کاربر نباید تلاش فراوانی به خرج دهد، او صرفا درخواست تماشای صفحه را برای رسانه سایبر منتقل می‌سازد و هرچه تلاش مخاطب برای کسب اطلاعات مورد نظر کمتر باشد، رسانه مورد استفاده او سایبرتر است.

سطح سوم- پاسخ دهندگی به كاربران: (responsiveness to the users) پاسخ دهندگی در رسانه‌های سایبر صرفا با اتکا بر انسان نیست، کامپیوترها هم در این پاسخ دهندگی نقش‌هایی را برعهده می‌گیرند.

اوج دوسویگی رسانه‌های سایبر همین تلفیق نقش‌های ارتباطی انسان و ماشین در فرایند ارتباط است که درعمل به دوسویگی هوشمند می‌انجامد.

سطح چهارم- تسهیل ارتباطات بین‌فردی: (facilitation of interpersonal communication) که همان استفاده از فروم‌های بحث و چت روم‌های زنده و وجود ویكی‌ها در رسانه‌های سایبر است.

سطح پنجم – سهولت در افزایش اطلاعات، نظارت بر اطلاعات: (ease of adding information, monitoring information) این حالت دوسویگی در واقع خاص رسانه‌های سایبر است که درآن مخاطب درنقش سردبیر، (خبرنگار و یا گزارشگر) وارد عمل می‌شود و به اطلاعات رسانه سایبری که درحال مطالعه آن است می‌افزاید.

برخی از مواردی که رسانه‌های سایبر امکان افزودن اطلاعات را در آنها به مخاطبان خود می‌دهند از این قرار است: ویكی‌ها، افزودن صفحات وب، صفحات ویژه و سرگرمی، كامنت گذاری، اعلام خبرهای تولدها، ازدواج‌ها و مرگ‌ها، نوشتن نقد فیلم و نمایشنامه و بالاخره نوشتن خبرها و گزارش‌های فرهنگی و سرگرم کننده.

سطح ششم- نظارت بر کاربرد سیستم: (system use) رسانه‌های سایبر امکان نظارت برکاربرد سیستم خود را ایجاد می‌کنند تا از سلائق یکایک مخاطبان خود نیز مطلع باشند. برخی از رسانه‌های سایبر امکان افزودن اظهار نظر مخاطبان را به صورت پایه‌ای در ذیل خبرها و گزارش‌های اصلی ایجاد می‌كنند.

نشریات اینترنتی در تحقق دو کارکرد اساسی روزنامه نگاری یعنی اطلاع رسانی و طرح افکار و آرای متفاوت- نه تنها مکانیزم‌های متفاوت سانسور، خودسانسوری، سرمایه و توزیع را خنثی کردند، بلکه از محدوده ژورنالیسم مکتوب، صوتی وتصویری فراتر رفته و کارکردهای جدید خود را نیز خلق کردند.»

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل