گلونی

سعید نفیسی یکی از بنیانگذاران نثر دانشگاهی

زادروز سعید نفیسی یکی از بنیانگذاران نثر دانشگاهی

زادروز سعید نفیسی یکی از بنیانگذاران نثر دانشگاهی

زادروز سعید نفیسی یکی از بنیانگذاران نثر دانشگاهی

به گزارش گلونی سعید نفیسی نمایشنامه‌نویس، شاعر، لغت‌نویس، زبان‌شناس، مترجم، منتقد، پژوهشگر، مورخ و روزنامه‌نگار در ۱۸ خرداد ۱۲۷۴ شمسی در تهران دیده به جهان گشود.

سعید نفیسی، فرزند میرزا علی‌اکبر ناظم‌الاطبا بود و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه شرف و تحصیلات متوسطه را در مدرسه علمیه گذراند، در سن ۱۵ سالگی برادر بزرگترش دکتر اکبر مؤدب نفیسی او را برای ادامه تحصیل به اروپا برد.

نفیسی تحصیلات‌اش را در شهر نوشاتل سوئیس و دانشگاه پاریس به اتمام رساند و در سال ۱۲۹۷ به ایران بازگشت و در سال ۱۲۹۷ به گروه نویسندگان مجله دانشکده پیوست.

در سال ۱۳۰۸ خورشیدی به خدمت وزارت فرهنگ درآمد و علاوه بر تدریس زبان فرانسه در دبیرستان‌ها، به کار آموزش در مدارس علوم سیاسی، دارالفنون، مدرسه عالی تجارت و مدرسه صنعتی پرداخت.

نفیسی از آغاز بنیانِ دانشگاه تهران در جایگاه استاد دانشکده حقوق و پس از آن، به استادی دانشکده ادبیات برگزیده شد. سعید نفیسی از بنیان‌گذاران مکتب نثر دانشگاهی است، از جمله ویژگی این نثر پیراستگی عبارات در لفظ و معناست.

در این سبک نویسنده می‌کوشید، اندیشه‌های خود را چنان ساده بیان کند که عبارات او از هر گونه پیچیدگی و تصنع دور مانده و ضمن دوری کردن از عناصر پیچیده ادبی، از استحکام دستوری بهره بگیرد.

سعید نفیسی از ادبا و محققان پرکار سده اخیر ایران است چنان‌که جلال‌الدین همایی او را در تعدد تألیف‌هایش، جلال‌الدین سیوطی شمرده‌اند، نفیسی از اعضای اولیه و پیوسته فرهنگستان بود و نیز عضو شورای فرهنگی سلطنتی.

وی مدت‌ها در دانشگاه‌های هند، پاکستان، افغانستان، اتحاد جماهیر شوروی، سوئد، دانمارک، بلژیک، آلمان، اتریش، سوئیس، چکسلواکی، رومانی، بلغارستان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، آمریکا، سوریه و مصر تدریس کرد و با دانشمندان فرانسه، شوروی و هندوستان از نزدیک در ارتباط بود.

سعید نفیسی بسیار به نسخه ‌پژوهی علاقه داشت و در کنار نسخه پژوهی به جمع آوری نسخه‌های خطی و کتاب‌های نامی ایران‌زمین نیز پرداخت و کتاب خانه‌ای فراهم کرد که مامن هر پژوهش‌گری بود.

در نهایت این استاد فرهیخته که در طول عمر پربار خود جوایز مهم و متعدد بین‌المللی دریافت کرده و آثار مهم و بسیاری را نگاشته است در ۲۳ آبان ۱۳۴۵شمسی در تهران بدرود حیات گفت.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خروج از نسخه موبایل