گلونی

فیلم سینمایی بوتاکس و ناتوانی در پیرنگ داستانی

فیلم سینمایی بوتاکس و ناتوانی در پیرنگ داستانی

فیلم سینمایی بوتاکس و ناتوانی در پیرنگ داستانی

فیلم سینمایی بوتاکس و ناتوانی در پیرنگ داستانی

به گزارش گلونی فیلم سینمایی بوتاکس به کارگردانی کاوه مظاهری از ایران در بخش جشنواره جشنواره‌های سی و هشتمین فستیوال جهانی فیلم فجر در چند سانس اکران و برنده جایزه بهترین فیلم اول شد.

بوتاکس از میان چه فیلم‌هایی جایزه گرفت؟

هیات داوران از میان یازده فیلم در این بخش، سه فیلم خودم را اخراج نمی‌کنم از کره جنوبی، جزیره مگس‌ها از اسپانیا و بوتاکس از ایران را گزینش و سرانجام جایزه بهترین فیلم اول را به اثری از کاوه مظاهری با نام بوتاکس اهدا کردند که به گفته داوران، صدایی تازه در سینمای ایران محسوب می‌شود.

کاوه مظاهری کیست؟

متولد ۱۳۶۰ در تهران، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایران است. ایشان کار خود را با نوشتن نقد فیلم در مجلات شروع کرد و بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی راه‌آهن از دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ۱۳۸۴، اولین فیلم کوتاه داستانی‌اش را با عنوان موچین ساخت.

مظاهری تا کنون سه فیلم کوتاه داستانی و بیش از بیست فیلم مستند کوتاه و بلند ساخته‌ است.

این کارگردان برای فیلم کوتاه روتوش، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه از سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز شده‌است. بوتاکس نخستین فیلم بلند داستانی کاوه مظاهری به شمار می‌آید.

داستان بوتاکس

دو خواهر به نام‌های اکرم و آذر به همه می‌گویند که برادرشان به ‌صورت قاچاقی به آلمان رفته است و از او خبری ندارند.

اکرم به سبب بیماری و عدم تعادل روحی، مهاجرت برادرش را باور و روزها را در انتظار برگشتن او از آلمان سپری می‌کند.

فیلمنامه

داستان بوتاکس در پیرنگ دچار ناتوانی است. پیرنگ به معنای روایت حوادث داستان با تأکید بر رابطه علیّت، ساختار، چارچوب و نظم و ترتیب منطقی است.

نگارنده بر این باور است که همه این رفتار و رویدادها می‌توانند قابل باور باشند، مشروط بر اینکه، نویسنده، روابط علی و ساختار را درست در کنار هم قرار داده باشد.

پیرنگ در بوتاکس ناتوان است زیرا پیش از رفتار اکرم، مخاطب، نمونه‌ای اینچنینی و شدید از این شخصیت ندیده و به یکباره شوکه و سردرگم می‌شود.

در ادامه، آنچه شخصیت‌های بوتاکس از خود نشان می‌دهد و داستان را پیش می‌برد، اتفاق غیر منطقی و دور از ذهنی نیست، اما علت این رویدادها، سست بوده و بیننده را اقناع نمی‌کند.

از سویی گنگ بودن رابطه پرورش قارچ و مواد مخدر که در چند جا از فیلم شنیده می‌شود، مخاطب را منگ و پریشان می‌کند.

هنوز بر نگارنده آشکار نشده که چرا در برخی از گفتگوهای آذر و نامزدش، از شیشه سخن گفته می‌شود و در جایی دیگر از پرورش قارچ!

ایشان قرار بوده که چه نوع تولیدی داشته باشند؟ اگر شیشه یا هر نوع مواد مخدر دیگر، پس چرا نویسنده آن را به نتیجه نرساند؟! اگر چیزی غیر از این است، پس به چه علت از مواد مخدر حرف به میان آمد؟!

نکته دیگر سکوت‌های طولانی شخصیت اکرم است که در پیشانی اثر، مخاطب را به اشتباه می‌اندازد که آیا ایشان لال‌اند یا به دلیلی خاص چیزی نمی‌گوید.

واکنش‌های در سکوت اکرم در لحظاتی از فیلم به لال‌بازی شبیه است، چیزی که بر خطای بیننده صحه می‌گذارد.

کارگردانی فیلم سینمایی بوتاکس

کاوه مظاهری با نخستین فیلم بلند داستانی‌اش نشان داد که در این عرصه ناتوان نبوده و با انتخاب فیلمنامه‌ای درست و خوب، می‌تواند راوی پر کششی در هنر هفتم باشد.

بازیگری

با‌زی‌ها تقریبا و به نسبت، یکدست‌اند، هر چند بازی داماد خانواده، خوب اما جنس آن با سایرین در تمایز است.

این ویژگی لزوما نمی‌تواند یک نقص در کارگردانی باشد اما مظاهری می‌توانست بر همگن کردن جنس بازی‌ها تلاش بهتر و هدایت درست‌تری داشته باشد.

در میان بازیگران، سوسن پرور در نقش اکرم قابل قبول و بدون بازی اضافه ظاهر شده است. یک بازی نسبتا پخته که سرچشمه‌اش نمایش است.

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خروج از نسخه موبایل