فیلم سینمایی میجر و یک داستان واقعی

فیلم سینمایی میجر ساخته احسان عبدی پور

به گزارش گلونی فیلم سینمایی میجر به تهیه کنندگی و بازی حمید فرخ‌نژاد و بازیگران بوشهری در بخش سینمای سعادت سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اکران شد.

با استناد به گفته عبدی پور، احتمال می‌رود که سانس فوق‌العاده‌ای نیز برای این فیلم در نظر گرفته شود.

میجر واژه‌ای انگلیسی و به معنای بزرگ، کبیر و مافوق است.

با توجه به داستان فیلم، به نظر می‌رسد همین معنی، درست و نزدیک به آن است.

داستان

میجر نام یا لقب نقشی است که حمید فرخ‌نژاد بازی می‌کند.

ایشان به سبب به گردن گرفتن بارهای تجار در گمرک، مدتی در زندان بوده و اکنون آزاد شده و به سوی خانه و زندگی‌اش می‌رود.

این در حالی است که زمانی که در زندان بوده، همسرش طلاق گرفته و تنها پسرش نزد همسر مادرش زندگی می‌کند.

میجر بر اساس داستانی واقعی و رفتاری معمول میان برخی از مردان طبقه پایین جامعه نوشته شده که آگاهانه، بارهای تجار را به گردن گرفته، چند میلیون تومان دریافت کرده و چند سالی به زندان می‌روند، شغلی کاذب که پس از آزادی از بند نیز، همچنان ادامه می‌دهند.

عبدی پور برخلاف فیلم‌های پیشین خود، در میجر، به نسبت، بیشتر داستان تعریف می‌کند.

بهتر است بگوییم، روایت به قواعد کلاسیک (ابتدا میانه و پایان) نزدیک‌تر است اما همچنان در تعریف آن کامل نیست.

معارفه به کندی اتفاق افتاده و موتور داستان، دیر روشن و گرم می‌شود.

فیلم با معاشرت و روابط میجر با همکاران، دوستان و بستگان آغاز شده و به نخستین رویارویی میجر و پسرش می‌رسد.

در این دیدار بیننده پی به نخستین بحران جدی فیلم و شخصیت اصلی پی می‌برد.

این در حالی است که دقایق قابل توجهی از فیلم سپری شده و مخاطب تنها به فضای ملیح روابط و ساختار کلامی شخصیت‌ها پای اثر مانده و البته ناراضی هم نیست.

کارگردانی

عبدی پور فیلم به فیلم در هنر هفتم پخته تر شده و ابزار فنی خود را در کارگردانی برای روایت داستان‌هایش به خدمت می‌گیرد.

با استناد به گفته‌های این کارگردان در نشست خبری، ایشان به ادبیات و داستان گویی یله انداخته و بیراه نیست اگر بگوییم، احسان عبدی پور فیلمساز شده است تا مشاهدات و دنیای سرزمین و زادگاهش، از کودکی تا کنون را با فضای ذهنی‌اش ترکیب و داستان تعریف کند.

رویداد خارق‌العاده‌ای در برش فنی و چینش نماها مشاهده نمی‌شود و شاید این رویکرد عمدی از خوبی‌های آثار ایشان به ویژه فیلم سینمایی میجر محسوب شود.

انتخاب و هدایت بازیگران، که بیشتر از اهالی و هنرمندان بومی محسوب می‌شوند، کار ساده‌ای نبوده و کارگردان از این امکان سخت، برای باورپذیری کار، بهره‌ای خوب و در خدمت هدف می‌گیرد.

بازیگری

بازیگران میجر واقعی و قابل باورند. این مهم، نخست به سبب انتخاب و هدایت درست کارگردان و در ادامه، وجود توانایی‌های بازیگران بوشهر رخ داده است.

در کنار بازیگران بومی، حمید فرخ نژاد، با ته مانده‌ای از گویش آبادانی و ترکیبش با عبارات بوشهری، به نسبت خوب و درست ظاهر شده و مخاطب با شیرینی‌های شخصیت ارتباطی شیرین برقرار می‌کند.

میجر هر چند در سال نود و نه به جشنواره فیلم فجر راه نیافت و دلایل آن نیز بر نگارنده روشن نیست، اما در این فستیوال نشان داد اثری سرسری نبوده و عیار سینمایش کم نیست.

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

کد خبر : 228708 ساعت خبر : ۶:۳۶ ب٫ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=228708
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات