گلونی

انواع قالیبافی در سلسله و دلفان را بشناسید

انواع قالیبافی در سلسله و دلفان را بشناسید

انواع قالیبافی در سلسله و دلفان را بشناسید

انواع قالیبافی در سلسله و دلفان را بشناسید

به گزارش گلونی بر اساس پژوهش رضوان هخامنش قالی‌های مناطق سلسله و دلفان در استان لرستان در گروه لچک ترنج و ترنجی قرار می‌گیرد.

از مهم‌ترین مناطق بافت در سلسله می‌توان منطقه هنام شامل روستاهای پرسک، سراب، بردبل، روستای دو آب و همچنین منطقه عمومی یوسف‌وند که شامل چندین روستا از جمله دره تنگ و دکاموند و … همچنین روستای اطراف فیروزآباد و منطقه جوانمرد سیاهدول و ندر نام برد.

از قالی‌های سلسله و دلفان قالی می‌توان به قالی با طرح دو پوهه نام برد که تاثیر گرفته از قالی همدان است و دارای ساختاری متفاوت نسبت به گونه‌های رایج استان دارد.

وجود درخت سرو در مرکز قالی و انواع پرندگان و حیوانات زیبایی خاصی به آن بخشیده است. همچنین هم‌جواری با شهرهایی چون نهاوند، ملایر و باعث شده تا قالی‌هایی مانند گله گلی نهاوند و گل حیدری رواج پیدا کند.

بخش خاوه روستاهای کفراج (شمالی و جنوبی)، امیر و چراغ مراکز بافندگی نور آباد هستند.

بافته‌ها شامل گبه یا گوه و گلیم یا له بوده که جهت پوشاندن کف محل اسکان از آن استفاده می‌شده است.

از دیگر بافته‌های منطقه الشتر و نورآباد که در هر دو منطقه تولید می‌شده هور، نمکدان یا خوانیه، هُرجک یا خورجین است.

قالیبافی در سلسله و دلفان

خورجین
قالیبافی در سلسله و دلفان

گفتنی است شواهد تاریخی حاکی از رونق دامپروری در لرستان است، به‌طوری که امروزه دامپروری در این منطقه شغل اصلی مردم روستایی و عشایری استان محسوب می‌شود.

پرورش دام منافع چندگانه‌ای دارد که علاوه بر تأمین هزینه‌های زندگی و منافع اقتصادی برای خانوار، از گوشت، شیر، پشم، موی آنها نیز استفاده می‌کنند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل