گلونی

مشاهده گربه پالاس و مستند سازی از حضور این گونه نادر و کمیاب

مشاهده گربه پالاس و مستند سازی از حضور این گونه نادر و کمیاب

تصاویر از محیط بانان علیرضا برهانی ومحمد عباس‌زاده

مشاهده گربه پالاس و مستند سازی از حضور این گونه نادر و کمیاب

به گزارش گلونی رئیس حفاظت محیط زیست کاشمر گفت: «بنابر گزارش واصله از دوست داران طبیعت در شهرستان کوهسرخ مبنی بر حضور یک گربه وحشی در باغستان‌های این شهرستان، مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کاشمر که در نزدیکی منطقه در ضلع شمال منطقه شکارممنوع سیدمرتضی مشغول گشت و پایش منطقه بودند بلافاصله به محل مورد نظر اعلام که پس از مستند سازی و تهیه عکس و فیلم مشخص گردید گربه مورد نظر، گربه پالاس بوده که یک گربه سان کمیاب و با ارزش است.

مامورین پس از مستند سازی به منظور جلوگیری از آسیب احتمالی ساعاتی در محل مستقر گردیده و از دورشدن حیوان به سمت کوهستان  و تامین امنیت آن اطمینان یافتند».

خاطرنشان می‌سازد گربه پالاس با نام علمی felis manul یکی از 8 گربه‌سان ایران است که از گونه‌های کمیاب و در معرض خطر انقراض می‌باشد و در کنترل جمعیت جوندگان و آفات زراعی نقش مهم و موثری دارد و وجود این گونه با ارزش نشان دهنده غنای زیستی شهرستان کوهسرخ و منطقه شکارممنوع سیدمرتضی است.

مشاهده گربه پالاس

در کتاب اطلس پستانداران ایران که سازمان حفاظت از محیط زیست منتشر کرده است درباره‌ی گربه‌ پالاس آمده است:

ویژگی‌های ظاهری: طول سر و بدن ۴۵ تا ۶۲ سانتی‌متر، طول دم ۲۰ تا ۳۱ سانتی‌متر، ارتفاع بدن ۲۵ تا ۲۸ سانتی‌متر و وزن ۲/۵ تا ۴/۵ کیلوگرم است.

رنگ زمینه بدن از خاکستری تا قرمز متغیر است.

نوک موها سفید بوده و ظاهری نقره‌ای رنگ به جانور می‌دهد پاها کوتاه با نوارهای سیاه رنگ و دم بلند و قطور با انتهای سیاه است.

خال‌های سیاه رنگ کوچکی روی پیشانی دیده می‌شود صندوق صماخ در گربه پالاس مانند گربه شنی برای شنیدن صدای جوندگان زیرزمینی بزرگ است.

طول موهای زیر بدن و دم، دو برابر موهای روی بدن و پهلوهاست و یک نوع سازگاری جهت تحمل سرمای زیستگاه‌های سردسیر برای این جانور به حساب می‌آید.

پیش از این گمان می‌شد که گربه پالاس به دلیل داشتن موهای بلند، اجداد گربه ایرانی بوده است.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل