گلونی

منابع آبی سد دز و کرخه مناسب کشت های پرآب نیست

منابع آبی سد دز و کرخه مناسب کشت های پرآب نیست

منابع آبی سد دز و کرخه مناسب کشت های پرآب نیست

منابع آبی سد دز و کرخه مناسب کشت های پرآب نیست

معاون اجرایی و نائب رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان از وضعیت نامطلوب ذخایر آبی دو سد دز و کرخه برای کشت‌ های پرآب در تابستان سال جاری خبر داد.

به گزارش گلونی به نقل از شبکه خبری آب ایران، حکیم خنیفری گفت: «حوزه آبریز کرخه شامل شهرستان‌های هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه، کرخه و شوش می‌شود که با بخشی از کشاورزان این شهرستان‌ها جهت بازدید از آخرین وضعیت ذخایر آبی سد کرخه با مدیریت این سد دیداری داشتیم».

وی ادامه داد: «در این دیدار سوالات و مباحث مختلفی مطرح شد که مهمترین آنها بحث کشاورزی تابستانه و آبی که می‌شود در اختیار کشاورزان این شهرستان‌ها قرار گیرد بود».

معاون اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان بیان داشت: «در این دیدار مسئول بهره برداری سد کرخه اعلام داشت، میزان موجودی آب این سد یک میلیارد متر مکعب است که ورودی آن ۵۰ متر مکعب و خروجی آن ۶۰ متر مکعب است که نشان دهنده افت بسیار شدید در این سد است».

خنیفری تصریح کرد: «میزان آورد و خروجی سد به شدت کاهش یافته و قطعا نمی‌تواند جوابگوی نیاز کشاورزی پرآب به خصوص کشت شلتوک در تابستان باشد، این در حالی است که در جلساتی که با مسئولین آب و برق و جهاد کشاورزی ممنوعیت کشت حذف ولی محدودیت کشت اعمال خواهد شد، با رعایت الگوی مصرف برای کشت‌های کم آب».

وی گفت: «طبیعی است اولویت همه ما تامین آب شرب برای مردم استان است و اگر خروجی از سد اتفاق افتد برای مسائل کشاورزی است، از این رو نظام صنفی شهرستان‌ها با درک شرایط موجود می‌بایست به سمت کشتی در تابستان بروند که نیاز به مصرف بالای آب نداشته باشد».

وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود گفت: «یکی دیگر از بازدیدهای ما در خصوص منابع آبی خوزستان بازدید از سد دز بود که متاسفانه حجم مفید آن سد به 800 میلیون متر مکعب رسیده است و توان خروجی آن 85 متر مکعب است که با توجه به کمبود منابع آبی این سد به طور قطع کشت‌های پرمصرف آب به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا احتمال وارد شدن خسارات به کشاورزان بسیار فراوان است».

خنیفری بیان داشت: «امیدواریم کشاورزان با رعایت الگوی کشت و الگوی مصرف و کشت محصولاتی که در برابر تنش آبی مقاوم هستند مانع خسارات سنگین به بخش کشاورزی استان و کشور شوند.»

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل