گلونی

منبع خبر چیست و چرا برای روزنامه نگار مهم است؟

منبع خبر چیست و چرا برای روزنامه نگار مهم است؟

منبع خبر چیست و چرا برای روزنامه نگار مهم است؟

منبع خبر چیست و چرا برای روزنامه‌ نگار مهم است؟

به گزارش گلونی دکتر یونس شکرخواه درباره در کانال خود نوشت:

یك خبر را چه از مردم بشنویم و چه از رادیو، چه در روزنامه بخوانیم و چه در تلویزیون ببینیم و بشنویم، در همه حالات می‌خواهیم بدانیم كه منبع ‌خبر (Source) كیست و كجاست؟

این نیاز از همان لحظات نخستین ورود به عرصه فرهنگ خبر (News Culture) احساس می‌شود و شاید اصلی‌ترین ریشه این نیاز در این امر نهفته باشد كه ما با پی‌ بردن به منبع خبر به نوعی قضاوت و داوری در قبال خبر دست می‌یابیم و می‌توانیم به این پرسش مهم خود پاسخ بدهیم: آیا خبری كه شنیدیم، بی‌طرفانه (Impartial) است؟

این پرسش كلیدی نه فقط برای مخاطبان بلكه برای خود روزنامه‌نگاران هم یك پرسش مهم به شمار می‌آید و پاسخ به همین پرسش است كه بر تعیین وزن و صحت خبر تأثیر می‌گذارد و به داوری روزنامه‌نگار و مخاطب خبر در مورد منبع خبر شكل می‌دهد.

دانستن منبع خبر و داشتن شناخت نسبت به آن، برای روزنامه‌نگار ـ به این دلیل كه نقش اقتصادی و سیاسی خبر از اصلی‌ترین نقش‌های آن به حساب می‌آید ـ هم در هنگام تهیه خبر (News gathering) و هم در زمان تولید خبر (News Production) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خاستگاه «پیام» را، از هر جا كه سرچشمه گرفته باشد، خواه از سوی یك فرد و خواه، از جانب گروه‌ها و نهادها منبع خبر می‌نامیم.

گفتنی است یکى از مسئولیت‌هاى مهم رسانه‌هاى خبری، ارائه اطلاعات درست به مخاطبان است.

اطمینان از درستى مطالب از ضروریات حرفه‌ای روزنامه‌نگارى است. خبرنگار باید رویداد را آن‌طور که اتفاق افتاده است، نه آن‌طور که مایل است اتفاق افتاده باشد، به اطلاع مخاطبان برساند.

خبرنگار باید بداند هر پیام یا آگاهی كه به دست می‌آورد خبر نیست. گاهی یك مطلب كه قابل دادن به سردبیر باشد ممكن است به روزها یا هفته‌ها تحقیق و جستجو نیاز داشته باشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل