گلونی

میرآب های قبیله ای به زودی سیمره را می‌کشند

میرآب های قبیله ای به زودی سیمره را می‌کشند

میرآب های قبیله ای به زودی سیمره را می‌کشند

میرآب های قبیله ای به زودی سیمره را می‌کشند

به گزارش گلونی بهمن ابراهیمی کلانتر تهیه‌ کننده و کارگردان، با انتشار تصاویر مستندی از طبیعت لرستان در صفحه اینستاگرام خود از نگرانی‌اش برای نابودی سیمره نوشت.

«رود سِیمَره seymare» یکی از رودهای غرب ایران است.

رود سیمره از به هم ریختن دو رود گاماسیاب (جنوب نهاوند) که از کوه گرین در استان لرستان (غرب بروجرد) سرچشمه می‌گیرد و رود قره‌سو در کرمانشاه، تشکیل می‌شود.

سیمره پس از عبور از بخش هلیلان در ناحیه‌ای به نام باباخوارزم در جنوب غربی پلدختر به این رود می‌پیوندد.

این رود پس از گذر از شهرستان‌های دره شهر (ایلام) و شیروان چرداول (ایلام) در محل پل گاومیشان به رودخانه کشکان پیوسته و رود کرخه را به وجود می‌آورد.

ابراهیمی معتقد است از آنجا که همه رگ‌های سیمره را قطع کرده‌اند، این رود به زودی می‌میرد.

میرآب های قبیله ای به زودی سیمره را می‌کشند

آقای بهمن ابراهیمی کلانتر تهیه‌ کننده و کارگردان در صفحه اینستاگرامش این ویدیو رو منتشر کرده است.

 سایر ویدیوها در نماشای گلونی

چرا که سرشاخه‌های اصلی سیمره از استان‌های همدان، کرمانشاه و کردستان سرچشمه می‌گیرند و سال‌هاست بر روی این سرشاخه‌ها سد و بند زده‌اند.

همچنین سراب‌های روانسر، طاق بستان، بیستون، نیلوفر و دینور رود هم با خشکسالی امسال دیگر رمقی برای پیوستن به سیمره ندارند.

شاهرگ سیمره رود گاماسیاب است که از سراب گاماسیاب نهاوند سرچشمه می‌گیرد.

سراب گاماسیاب یکی از بزرگترین چشمه کارستی ایران است، عملیات اجرایی سد گرین بر روی گاماسیاب بعد از چند سال وقفه دوباره آغاز شده و به این ترتیب دیر یا زود «کرخه» که همان ادامه سیمره است خبا مشکل مواجه خواهد شد.

ابراهیمی نوشت: «منکر برداشت و استفاده هموطنان و همتباران از رودخانه‌ها نیستیم اما در مورد هر رودخانه و سراب، موضوعی وجود دارد به نام «حقآبه پایین دست».

حقابه پایین دست فقط شامل بهره برداری کشاورزی و آشامیدنی نیست بلکه مهم‌تر از آن رعایت چرخه اکولوژیکی یک ناحیه است.

مدیران آب کشور، زمانی که سدی بر رودخانه‌های لرستان بسته می‌شود، آن را موضوعی فرامنطقه‌ای و ملی می‌دانند، اما زمانی نوبت به لرستان می‌رسد همین مدیرانِ کلان نگر تبدیل به «میرآب‌های قبیله‌ای» می‌شوند!

قاطعانه عرض می‌کنم عموم سدها و بندهای احداث شده برسرشاخه‌های سیمره و رودسیمره بدون در نظر گرفتن حقآبه لرستان احداث شده‌اند.

اینک در این تقسیم نابرابر و در این برهوت بی‌کسی، روز به روز «طریون» ژارتر؛ «سرطریون» چُول تر و «کورونی» کِشمات‌تر می‌شوند…

یعنی چشم تمامی نمایندگان چهل و دوسال گذشته روشن».

پایان پیام

 نویسنده: آرزو قدوسی

خروج از نسخه موبایل