گلونی

گل نیلوفر آبی و اهمیت آن در تاریخ جهان باستان

گل نیلوفر آبی و اهمیت آن در تاریخ جهان باستان

گل نیلوفر آبی و اهمیت آن در تاریخ جهان باستان

گل نیلوفر آبی و اهمیت آن در تاریخ جهان باستان

به گزارش گلونی تعیین یک روز به عنوان روز گل و گیاه نشان از اهمیت گل‌ها در پهنای جهان دارد؛ اهمیتی که در تاریخ جهان باستان و ایران و نمادپردازی‌های ملل مختلف هم دیده می‌شود.

یکی از گل‌هایی که در سرتاسر جهان حائز اهمیت است و در مذهب، هنر و معماری بسیار به آن پرداخته شده گل نیلوفر آبی، سوسن شرقی یا همان لوتوس به زبان انگلیسی است.

دهخدا در تعریف این گل می‌گوید: «نیلوفر آبی یا سوسن شرقی یا لوتوس همان است که با شراره‌های خورشید سر از آب برآورده، برگ‌هایش را باز می‌کند و هنگام غروب آفتاب خود را چون گوهری در صدف پنهان می‌کند و دوباره به آب باز می‌گردد.»

گویا چنین می‌پنداشتند که رَع، خدای بزرگ جهان باستان مصری، از آب‌های آغازین و از درون گلبرگ‌های نیلوفر سر برآورده و هر غروب به زادگاه خویش بازمی‌گردد و نیلوفر بسته می‌شود.

احتمالا با فتح مصر به دست هخامنشیان این گیاه و تفکر پشت آن به عنوان نماد تجدید حیات ابتدا به فنیقیه و بعد آشور و از آشور به ایران منتقل شده است.

اما این احتمال به هیچ‌وجه نمی‌تواند پا را از فرضی کم‌جان فراتر بگذارد. نیلوفر آبی به عنوان نماد قدرت در دست آشور بانی‌پال و بعد در تخت جمشید در دست داریوش اول دیده شده است.

این گل از آن جهت که بدون هیچ ناپاکی از آب‌های گل‌آلود سر برون می‌آورد نماد تولد الهی است و گمان می‌برده‌اند ایزدان از نیلوفر بیرون می‌آیند و جهان از عنصری آبی تشکیل شده است.

براساس بندهشن نیلوفر گلِ ناهید، ایزد آب‌هاست. علاوه بر این در بین اعتقادات زرتشتی و مهرپرستی نیز به وضوح دیده می‌شود و راه خود را به جشن‌های باستانی و معماری نیز گشوده است.

به طوری که در هنر هخامنشی در معماری و ظروف دیده می‌شود و در هنر ساسانی به نقش فرش‌های و پارچه‌ها نیز اضافه می‌گردد.

این گل در قرون بعدی در هنر فرش‌‌بافی ایرانی توانست به طرح شاه عباسی تبدیل ‌شود.

علاوه بر تزئینات تخت جمشید نمونه ارزنده دیگر این گل در کاخ چال ترخان دیده شده است که اکنون در موزه ایران باستان نگه‌داری می‌شود.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل