آزادسازی خرمشهر و اقامه نماز در مسجد جامع

آزادسازی خرمشهر و اقامه نماز در مسجد جامع

به گزارش گلونی می‌گویند روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ بلافاصله پس از بازپس‌گیری خرمشهر از عراق رزمندگان و افرادی که در محل حضور داشتند به سمت مسجد جامع شهر رفته و به اقامه نماز پرداختند.

از آن‌جایی که خرمشهر به مرز شلمچه نزدیک بود از اولین نقاطی به شمار می‌رود که مورد حمله ارتش صدام قرار گرفت.

در آن سال‌ها فتح خرمشهر بایدی بود که هرچه زودتر باید به امکان می‌رسید. چرا که خاک ایران در دستان دشمن ننگین‌ترین ننگ‌ها بود و آزاد شدن خرمشهر بصره را با تهدیدات جدی رو‌به‌رو می‌کرد.

ضمن اینکه عملیات نظامی خرمشهر در آن برهه می‌توانست در خدمت دیپلماسی قرار گرفته و به کمک سیاست خارجی کشورمان برود.

در نتیجه ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از پیروزی در آبادان و برای تحکیم مواضع در طی عملیات بیت المقدس عزم‌شان را به سوی خرمشهر جزم کردند.

در نتیجه تلاش‌های رزمندگان ایرانی به فرماندهی علی صیاد شیرازی خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اشغال در ۳ خرداد ۱۳۶۱ آزاد شد و به مام میهن بازگشت.

در راستای آزادسازی خرمشهر تعداد زیادی کشته و مجروح بر دستان کشور متجاوز باقی ماند و هزاران عراقی به عنوان اسیر جنگی دستگیر شدند.

چنانچه گفتیم اولین اقدام بعد از آزادسازی خرمشهر اقامه نماز در مسجد جامع شهر بود.

مسجد جامعی که به قول شهید مرتضی آوینی: «قلب شهر بود که می‌تپید و تا بود مظهر ماندن و استقامت بود…مسجد جامع همه خرمشهر بود.»

خوب می‌دانیم که در فرهنگ اسلامی مساجد از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. مسجد جامع خرمشهر نیز با ۱۲۰ سال سن از این قاعده مستثنا نیست.

این مکان از دیرباز محل شور و مشورت اهالی شهر و بعدها نیز محل گردهم‌آمدن انقلابیون بوده است و چون هر مسجد جامع دیگری مرکزیت و اهمیت خاصی در اذهان عمومی شهر داشته و دارد.

با اینکه در زمان جنگ سیاست زمین سوخته در رابطه با خرمشهر اجرا شد و حتی با وجود اشغال شهر توسط رژیم بعثی مسجد جامع تا حدودی از گزند‌ها در امان ماند و بعد از پیروزی نیز به عنوان نماد مقاومت به سرعت بازسازی شد.

روز آزادی خرمشهر در خاطره جمعی ایرانیان روز شادی و غم توامان است و آزادی و آبادی خرمشهر آرزوی همه ماست.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 227106 ساعت خبر : 11:34 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=227106
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات