آمار زرد در فوتبال چیست و چرا به درد نمی‌خورد

آمار زرد در فوتبال مجموعه‌ای پوچ و هیجان‌آور است

به گزارش گلونی شهاب یکی از طرفداران فوتبال درباره آمار زرد در فوتبال در توییتر خود نوشت:

«مدت‌هاست در نظر داشتم یک رشته توییت در مورد «آمارهای زرد»، یکی از جهان‌شمول‌ترین معضلات دنیای فوتبال بنویسم.

آمارهایی که عادل فردوسی‌پور در ایران نهادینه‌ کرد و بارها، داخلی و خارجیش رو، از معروف‌ترین آدم‌ها تا هم‌محله‌ای‌هامون شنیدیم و تکرار کردیم.

تعریف ساده من از «آمار زرد» در فوتبال: «مجموعه‌ای پوچ از داده‌های هیجان‌آور، که آن‌قدر پرطمطراق و تکرارشونده به مخاطب ارائه می‌شوند که شنونده، آن‌ها را به صورت «معنی‌دار» پذیرفته و بر اساس آنها، استدلال و قضاوت می‌کند». اکثر این آمارها ظاهراً «صحیح»، اما درواقع «پوچ» هستند.

من به صدها دلیل از تحسین‌کنندگان عادل فردوسی‌پور هستم. ولی به نظر من، پای این آمارهای زرد توسط عادل و به تقلید از گزارشگران خارجی به فوتبال ایران باز شد. مثلاً ۲۴ بهمن ۹۵، عادل: «در ۲۲ دربی گذشته ۵ بازی استقلال از چپ به راست زده که ۳ بار پیروز شده»! خب که چه؟!

آمار زرد در فوتبال

تاکید موکد می‌کنم: «شخص» عادل فردوسی‌پور اصلاً و ابداً هدف این رشته‌ توئیت نیست!

خدمات بی‌شمار عادل به فوتبال ایران غیرقابل‌ انکار است. این انتقاد، متوجه «حرف» عادل و خیلی‌هاست.

نماشای گلونی را دنبال کنید

پرسپولیس در ۲۰ سال اخیر در ۸۰٪ بازی‌هایی که گل اول رو زده، برنده بوده! خب چه کار کنم؟

آرسنال همیشه با تیم‌های بندرنشین انگلیس مشکل داشته!

پی‌ریزی عادل در دهه ۷۰، باعث ایجاد مُدی شد که قبل از هر مسابقه فوتبال، همه برن و دنبال چنین جملاتی بگردن و «باهوش‌نمایی» بکنن.

بعد از عادل، میرزایی و جاودانی و احمدی و میثاقی سعی در چپوندن این آمارهای زرد در ذهن بیننده داشتن/دارن.

مثلاً قبل از بازی با الجزیره تحلیل کردن که «پرسپولیس در بین کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس، همیشه بهترین عملکرد رو برابر تیم‌های اماراتی داشته» خب این جمله قراره کجا ببره مارو؟!

اینکه خاک امارات اومد داره واسه پرسپولیس؟! اینکه تیم‌های اماراتی اسم پرسپولیس رو می‌بینن، می‌ترسن ولی مثلاً تیم‌های قطری نه؟! پس تاکتیک و تکنیک و مربی و بازیکنا و غیره چی؟

وضع وقتی بغرنج‌تر شد که فهمیدم عادل موضوع پایان‌نامه ارشدش روی همین موضوعات و تقریباً با همین زاویه دید بوده.

استفاده از توزیع پواسون، برای معرفی و محک مدلی که بتونه پیش‌بینی فوتبال رو با استفاده از داده‌های قبلی و تحلیل آماری انجام بده، اساساً غلطه! وارد بحث علمیش نمی‌شم، ولی ایده کلاً زیر سواله. حالا شاید بگید عادل مگه مبدع این کار بوده؟! جواب اینه که خیر، این مساله فراتر از مرزهاست.

سال‌هاست که خیلی‌ها (که عادل هم در پایان‌نامه‌ بهشون ارجاع داده) در تلاش هستن بر اساس داده‌های قبلی و تاریخی، راهی برای پیش‌بینی نتایج فوتبال پیدا بکنن! علاوه بر اون، تمام گزارشگران فوتبال خارجی برای به هیجان آوردن مخاطب، مدام در حال شانتاژ چنین چرند و پرندهایی قبل/حین بازی هستن.

از «هیچ تیمی از فرانسه تا به حال در نیمه ‌نهایی چمپیونزلیگ مقابل تیمی از پرتغال قرار نگرفته» بگیرید تا «لیورپول هرگز در مرحله حذفی لیگ قهرمانان برابر تیم‌های اسپانیایی شکست نخورده»، همه جملاتی ظاهراً درست هستن که درواقع، عین «یاوه‌گویی» هستن چون هیچ ارزش و نتیجه‌ای ندارن.

تشخیص دادن سِرِه از ناسِرِه در آمار، کار هرکسی نیست. در فوتبال بسیاری از آمارهای صحیح وجود دارن که توسط مربیان، بنگاه‌های شرط‌بندی و سایت‌های پیش‌بینی مورد استفاده قرار می‌گیرن و بسیار هم کارآمد هستن! اما اون آمارها با این جملاتی که گزارشگرها تحویل من و شما می‌دن، فرق دارن.

ریختن ادرار روی دروازه‌های فوتبال برای گل نخوردن یک تیم یا استفاده از جادوگر برای تعیین نتایج بازی‌ها، جنسشون از جنس «پرسپولیس با داور آلمانی، هرگز در دربی نباخته» است! نمی‌شه به جنگ دوتای اول رفت و به سومی به دید «آمار» نگاه کرد، چون هرسه اینا، مزخرف، پوچ و «زرد» هستن.

شاید گفتنِ «تیم‌ملی، خوراکش کشورهای شرق آسیاست» یا «گربه‌سیاه بارسا، رئال بتیسه» ریشه در خرافات توام با علاقه مغز انسان به ساده‌سازی مسائل داشته باشه؛ اما فوتبال مدرن امروز، به طرفدارهایی پیچیده‌تر نیاز داره. آمار زرد در فوتبال را با چند مثال بررسی می‌کنیم.

اولین مثال:

«نیکولا پپه در فصل اول حضورش در آرسنال، دقیقاً مشابه اولین فصلش در تیم لیل فرانسه، در به ثمر رسیدن ۱۸ گل ایفای نقش کرده! ولی در فصل دوم حضورش در لیل، روی ۳۵ گل تاثیرگذار بوده!»

پس دیگه ما همه می‌دونیم که امسال قراره چی بشه.

نیکولا پپه
نیکولا پپه

مثال دوم: ویدیویی با عنوان «آمار جالب از موفقیت رنگ‌ها در فوتبال انگلیس» که یکی دیگه از نمونه‌های خارجی آمارهای زرده!

اینکه تیم‌های آبی‌پوش بیشتر جام اتحادیه انگلیس رو بردن یا قرمزپوش، واقعاً «که چی» نداره؟

موفقیت رنگ‌ها
موفقیت رنگ‌ها

مثال سوم از «پژوهش!» آقای برت مایرز به نقل از جناب کشاورز، به پیشنهاد آرمین جنت‌خواه، اسم بهتری برای این آمارهای زرد می‌تونه سالاد اعداد باشه.

کاش ونگر تعویض همیشگی دقیقه ۶۰شو قبل از ۵۳ انجام می‌داد شاید الان هنوز مربی آرسنال بود.

سالاد اعداد
سالاد اعداد

مثال چهارم، این‌بار از صفحه رسمی لیگ برتر انگلیس! «چلسی در هردو فصلی که قهرمان لیگ برتر شده، هفته اول، «دوشنبه‌شب» بازی داشته و ‌برنده شده! گفته بودم که عادل، به تقلید از نمونه‌های خارجی این جملات رو می‌گفت، این نمونه واضحش:

آمار زرد
آمار زرد

مثال پنجم از جوزپه پاستوره، خبرنگار اسکای و گازتا:

«فیورنتینا-رم، اولین بازی تاریخ سری آ خواهد بود که ۳ بازیکن متولد یوگسلاوی سابق، با سه ملیت جدید در آن شرکت خواهند داشت: ژکو از بوسنی، کولاروف از صربستان و بادلی از کرواسی»

جوزپه پاستوره
جوزپه پاستوره

مثال ششم از این صفحه توئیتر: «برای اولین بار پس از جدایی برانکو از پرسپولیس، در ترکیب اصلی این تیم، تعداد بازیکنانی که سابقه کار با برانکو را نداشتند، از بازیکنانی که شاگرد برانکو بودند، ۶-۵ عقب افتاد.»

توییت صفحه متریکا
توییت صفحه متریکا

مثال هفتم: از یکی از کاربران معروف طرفدار آرسنال به نام Orbinho که اشاره کرده: «آرسنالِ آرتتا، از ۱۶ بازی با تیم‌هایی که در اسمشون «یونایتد» دارن، ۱۲ برد کسب کرده و هرگز نباخته»

این جمله نه دونستنش نیازه، نه به دردی می‌خوره، نه بانمکه… هیچی نیست، هیچی.»

صفحه رسمی ESPN
صفحه رسمی ESPN

پایان پیام

کد خبر : 229618 ساعت خبر : 11:59 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=229618
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات