نگرش انتقادی به ارزش خبری شهرت

نگرش انتقادی به ارزش خبری شهرت

به گزارش گلونی دکتر یونس شکرخواه درباره جان پیلجر در کانال خود نوشت:

جان پیلجر (John Pilger) روزنامه‌نگار و مستندساز بریتانیایی (زاده نهم اكتبر ۱۹۳۹- استرالیایی الاصل)، كه چندین بار جایزه بهترین روزنامه‌نگار در بریتانیا را كسب كرده است، پس از سال‌ها كار حرفه‌ای به موضوع عدم پوشش مردم در خبرها اعتراف كرده و حتی كتابی را كه در این‌باره نوشته است با عنوان قهرمانان (Heroes) روانه كتاب‌فروشی‌ها كرده است.

او در کتاب قهرمانان، كه با نگرش انتقادی به ارزش خبری شهرت برخورد كرده است، به تجارب حرفه‌ای خود در استرالیا، انگلیس، آمریكا، ویتنام، آفریقا، بنگلادش، فلسطین، چكسلواكی سابق، شوروی سابق و السالوادور می‌پردازد و در پایان با اشاره به بازی‌های رسانه‌ای (Media games) نشان می‌دهد كه چگونه مردم در پوشش‌های رسانه‌ای؛ تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند.

گفتنی است جان پیلجر متولد ۹ اکتبر ۱۹۳۹ است. او یک منتقد قوی سیاست خارجی آمریکایی، استرالیایی و بریتانیایی است که انتقاد از استعمار و استعمارگری را در دستور کار خود قرار داده است.

نگرش انتقادی به ارزش خبری شهرت

جان پیلجر، استاد دانشگاه کرنل و روزنامه‌نگار کاوشگر مقیم بریتانیا و استرالیا، تا کنون برای گزارش‌ها، کتاب‌ها، و فیلم‌هایش بیش از بیست جایزه از جمله دو بار جایزه‌ «ژورنالیست سال» (بالاترین جایزه‌ ژورنالیستی بریتانیا)، «جایزه‌ صلح رسانه‌ها» از سازمان ملل متحد، جایزه‌ اسکار برای گزارش‌های تلویزیونی، جایزه‌ Emmy برای گزارش‌های تلویزیونی و جایزه‌ «گزارشگران بدون مرز» از فرانسه را دریافت کرده است.

از جمله فیلم‌های مستند ساخته شده توسط پیلجر می‌توان به «نیکاراگوئه: حق یک ملت برای زنده ماندن (۱۹۸۷)»، «سال صفر: مرگ بی‌صدای کامبوج (۱۹۷۹)»، «مرگ یک ملت، توطئه تیمور شرقی (۱۹۹۴)»، «برافراشتن پرچم و مسلح کردن جهان (۱۹۹۴)»، «پرداخت بها: کشتار کودکان عراق (۲۰۰۰)»، «اربابان جدید جهان (۲۰۰۲)»، «دزدیدن یک ملت (۲۰۰۴)»، «به نام عدالت (۲۰۰۷)»، «جنگ علیه دموکراسی (۲۰۰۷)»، «جنگی را که دیده نمی‌توانید (۲۰۰۷)» و «جنگ آینده در چین (۲۰۱۶)» اشاره کرد.

پایان پیام

کد خبر : 228742 ساعت خبر : 11:35 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=228742
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات