اشتباه مشترک رهبران در تاریخ و عبرتی که گرفته نشد

اشتباه مشترک رهبران در تاریخ و عبرتی که گرفته نشد

به گزارش گلونی انسان همواره به عبرت‌ گرفتن از تاریخ سفارش شده است. با این حال فراموش‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌های او سبب شده که این سفارش اکیدِ پرتکرار به حاشیه رانده شود.

عبرت نگرفتن از تاریخ و محتوای آن اما در نهایت چیزی جز اشتباه، شکست و انحطاط برای انسان به بار نیاورده است. تاریخ سرشار از اشتباهات پرتکراری است که می‌توانست به راحتی به وقوع نپیوندد اما پیوست.

یکی از همین اشتباهات که به دفعات تکرار شد مربوط به سه شخص معروف تاریخ، کارل دوازدهم، ناپلئون بناپارت و آدولف هیتلر است.

اشتباه مشترک رهبران در تاریخ

پنجم دسامبر سال ۱۸۱۲ میلادی ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه در جریان حمله به خاک روسیه ۵۰۰ هزار سرباز خود را از دست داد و با تعداد کمی از نیروهای باقی‌مانده خود مجبور به عقب‌نشینی شد.

این رویداد در تاریخ به عنوان یک اشتباه بزرگ نظامی ثبت شد. اما این اشتباه نه تنها اولین اشتباه در این حوزه نبود بلکه به آخرینِ آن هم ختم نشد.

پیش از ناپلئون بناپارت سوئدی‌ها نیز در جریان جنگی معروف به جنگ بزرگ شمالی مرتکب چنین خطایی شده بودند و اتفاقا به شکست نیز محکوم شدند.

در طی جنگ بزرگ شمالی امپراتور سوئد، کارل دوازدهم، که در آن زمان نیمی از اروپا را تحت سلطه داشت، به سال ۱۷۰۹ میلادی به قصد تصرف خاک روسیه همراه با سپاهیان خود وارد این کشور شد و این اقدام او نتیجه‌ای جز تار و مار شدن سپاهش و فرار به سوی امپراتوری عثمانی نداشت.

ناپلئون اما با تاکتیک‌های جنگی نبوغ‌آمیز خود توانست تا دروازه‌های مسکو پیش‌روی کند. با این وجود سرمای هوا و کمبود شدید آذوقه نهایتا قوای شکست‌ناپذیر فرانسه را از پا درآورد.

ناپلئون جهت تجهیز قوا و با قصد حمله دوباره همراه با ۳۰ هزار سرباز باقی‌مانده عقب‌نشینی کرد و دیگر هرگز نتوانست دوران شکوه امپراتوری خود را احیا کند و کمتر از دو سال بعد از سلطنت خلع شد.

جدای از کارل دوازدهم و ناپلئون فرد سومی که دست به چنین اشتباهی زد آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی بود. در تابستان ۱۹۴۱ میلادی ارتش آلمان نازی با یورش به روسیه یکی از عوامل اضمحلال یا حداقل تسریع روند اضمحلال خود را رقم زد.

هیتلر با جنایت‌های وصف‌ناشدنی در روسیه سرانجام به همان دلایلی که دو امپراتور سابق از پا درآمدند، شکست خورد. درحالی که گوشه چشمی به تاریخ می‌توانست او را از چنین اشتباه بزرگی دور سازد.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 230417 ساعت خبر : 5:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=230417
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات