تاج محل هندوستان بنایی برآمده از عشقی ابدی

تاج محل هندوستان بنایی برآمده از عشقی ابدی

به گزارش گلونی ارجمند بانو بیگم معروف به ممتاز محل همسر ایرانی تبار شاه جهان گورکانی و ملکه او، چه در تاریخ هند و مغولان هند و چه در تاریخ جهان جایگاه ارزنده‌ای دارد و صرف وجودش باعث به وجود آمدن رمان‌ها، فیلم‌های سینمایی و یکی از زیباترین بناهای تاریخ شده است.

میرزا حسن آصف خان وکیل و فرمانده ارشد جهانگیرشاه، پدر شاه جهان پنجمین امپراتور سلسله گورکانیان هند، بود و دختر خود را به عقد شاهزاده خرم(شاه جهان بعدی) یا همان شهاب‌الدین محمد شاه جهان درآورد.

ازدواجی که محبت جاری در آن سبب‌ساز به وجود آمدن بنایی به نام تاج محل شد که به گفته رابیند رانات تاگور شاعر هندی «قطره اشکی بر رخسار تاریخ است.»

گفته‌اند که ارجمند بانو بیگم پس از به سلطنت رسیدن شاه جهان در ۱۶۲۸ میلادی عنوان ملکه معظم و ملکه جهان را از آن خود کرده، بر خلاف میل خود شاه جهان را در امور مملکت‌داری همراهی می‌کرد تا به حدی که شاه مهر امپراتوری را که احکام شاهی با آن به تایید می‌رسید، به ملکه بخشید.

سرانجام مرگ ملکه در طی لشکرکشی شاه در سال ۱۶۳۱ میلادی در جنوب دکن در ایام بارداری خود از دنیا رفت و محبت و غم به جا مانده از او همسرش را واداشت تا بنایی بسازد تا دوام آن‌ها بر جریده عالم ثبت بماند.

تاج محل هندوستان در ۲۰۰ کیلومتری دهلی نو در نزدیکی آگرا ساخته شده و پیکر ملکه و شاه امپراتوری گورکانی را در برگرفته است و امروزه نمادی از معماری مغولی هم هست.

این بنا با ارتفاع ۵۸ متر کمی پایین‌تر از جهارباغی وسیع واقع شده و زیباترین بخش آن گنبد مرمرین پیازی شکل آن با ارتفاع ۳۵متر است و توانسته از تنگ‌نظری‌های استعمارگرانه انگلستان تا به حدی سلامت باقی بماند و به آرامگاه ملکه‌ای ایرانی تبار و مجموعه‌ای ارزشمند از هنر معماران و خوش‌نویسان ایرانی بدل شود.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 229647 ساعت خبر : 4:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=229647
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات