تصادفات جاده ای سالانه جان ۱۷ هزار هموطن را می‌گیرد

تصادفات جاده ای سالانه جان ۱۷ هزار هموطن را می‌گیرد

به گزارش گلونی رییس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: «با وجود فرهنگ‌سازی گسترده در سال‌های اخیر هنوز هم آمار کشته‌شدگان در تصادفات جاده‌ای بالاست».

سالانه در جاده‌‌های کشور حدود ۱۷ هزار نفر کشته و ۲۵۰ هزار نفر دچار آسیب می‌شوند که حداقل ۱۰ درصد آنها دچار معلولیت می‌شوند.

اسماعیل نجار روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد در آیین کلنگ‌زنی پایگاه اورژانس در اراک اظهار کرد: «جامعه نیازمند اخلاق و رفتار و فرهنگ رانندگی است و به سبب ضعف در این خصوص سالانه مردم زیادی جان خود را از دست می‌دهند. کشته شدن در حوادث رانندگی تبعات زیادی را به همراه دارد.

به‌طور کلی در هر تصادفی که صورت می‌گیرد ۴ عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط دخیل هستند.

تصادفات جاده ای سالانه جان ۱۷ هزار هموطن را می‌گیرد

مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای به‌ عنوان یکی از عوامل شایع مرگ در بسیاری از مناطق به ویژه کشورهای در حال توسعه شناخته می‌شود.

شبکه‌های جاده‌‌ای در این کشورها و همچنین کمبود منابع برای اجرای قوانین ایمنی در جاده‌ها و رساندن به موقع فوریت‌های پزشکی از فاکتورهای مهم حوادث، است.

حفظ جاده‌ها در سطح استاندارد بالا و اجرای قوانین محکم در استفاده از جاده‌ها در کنار ایمن‌سازی خودورها، مهمترین عوامل کاهش دهنده تصادفات و مرگ و میر جاده‌ای است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران با برآورد نرخ ۲۰٫۵ مرگ در هر ۱۰۰٬۰۰۰ نفر جمعیت در رتبه ۱۱۳ از ۱۷۵ کشور قرار دارد.

در نتیجه کشور به شدت نیازمند برنامه‌ریزی و همکاری دستگاه‌های اجرایی متولی در جهت کاهش این رتبه است.

براساس قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور دولت موظف است ساز و کارهای قانونی لازم را به‌منظور کاهش سالانه ده درصد (% ۱۰) از میزان تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور فراهم کند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که عوامل انسانی بیش از سایر عوامل در بروز حوادث انسانی در جاده نقش دارد.

بنابراین به موازات بهسازی جاده‌ها و ایمن‌سازی خودروها، همچنان فرهنگ‌سازی و تجهیز جاده‌ها و خودروها به ابزار هشداردهنده و هوشیارسازی رانندگان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

کد خبر : 228884 ساعت خبر : 6:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=228884
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات