تولد اولین گورخر در پارک ملی کویر مرکزی

تولد اولین گورخر در پارک ملی کویر مرکزی

مقارن با روز جهانی تنوع زیستی یازده ماه انتظار به سر رسید و اولین نوزاد گورخر بومزاد در پارک ملی کویر متولد شد.

به گزارش گلونی امير عبدوس مديركل حفاظت محيط زيست استان سمنان گفت: «روزی که تصمیم به رهاسازی همه گورخرهای ماده آبستن به همراه یک نر نابالغ در طبیعت پارک ملی کویر گرفتیم خیلی از همکاران و دوستان اضطراب خروج گورخرها از پارک و حرکتشان به سمت زادگاه اولیه خود یعنی توران را داشتند اما تمهیداتی برای پیشگیری از این اتفاق در نظر گرفته بودیم.

اول اینکه از دوسال پیش مکان سایت نگهداری گورخرها را که در گذشته در نقطه‌ای دوردست انتخاب شده بود را به کنار پاسگاه سنگ‌فرش شاه عباسی منتقل کردیم.یک سایت تکثیر مجهز در این مکان ساختیم.

با امکاناتی از قبیل هشت فضای جداگانه برای جداسازی، راهروی ایمن برای جابجایی بین فضاها، آبشخورها و وان‌های تغذیه، گیت‌های مقیدسازی و فضای مسقف که هیچیک در سایت قبلی وجود نداشتند.

براي انتقال گورخرها از سايت قديم به اينجا هم يك تريلر كاروان حمل گورخر به ايمن ترين شكل ممكن ساختيم كه مشخصات فني آن در پست‌هاي قبلي اين صفحه موجود است.

تولد اولین گورخر

نماشای گلونی را دنبال کنید

در اطراف این سایت به همت محیط‌بانان عزیز چند آبشخور ساخته شد و ابتدا دو تا از ماده‌های آبستن برای آزمایش رهاسازی شدند.

دو هفته در طبیعت رها بودند و هر روز برای شرب و تغذیه به کنار سایت می‌آمدند. ضمن اینکه از طریق راهروی تعبیه شده در سایت حتی برای تغذیه به جایگاه قبلی خود در داخل سایت هم بازمی‌گشتند.

در یکی از روزهایی که در داخل جایگاه بودند درب را بسته و چند روز بعد در اواخر آبان‌ماه گله متشکل از پنج ماده آبستن و یک نر نابالغ با هم رهاسازی شدند تا اولین گله گورخر آزاد در پارک ملی کویر را تشکیل دهند.

از آن روز تا به حال محیط‌بانان این گله را هر روز رصد نمودند تا بحمدلله در این روزها شاهد زایمان موفق اولین نوزاد متولد طبیعت باشیم.

هرچند این زایمان‌ها پیش از این در محیط محصور قبلی هم اتفاق افتاده بود اما درصد موفقیت زایمان‌ها در اسارت به مراتب کمتر از طبیعت است.

با بهترین دعاها و آرزوها منتظر تولد بقیه نوزادان هستیم. جا دارد از همت و پشتکار تمامی محیط‌بانان پارک ملی کویر و رئیس پر تلاش پارک آقای رضاشاه حسینی و معاون ایشان مهدی لهردی گرامی سپاسگزاری نمایم. دستان‌تان و قدم‌هایتان پرتوان عزیزان.»

پایان پیام

کد خبر : 227694 ساعت خبر : 4:24 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=227694
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات