چرا رنگ دکور‌ برنامه های تلویزیونی معمولا سیاه است؟

چرا رنگ دکور‌ برنامه های تلویزیونی معمولا سیاه است؟

به گزارش گلونی سیاه یکی از رنگ‌های خنثی بوده که برای توصیف قدرت و تاریکی و مرگ به کار می‌رود و مکمل آن، رنگ سفید است و در فرهنگ واژه‌های ما به آن، مشکی نیز می‌گویند.

این رنگ معانی روانشناسانه مختلفی دارد.

سقف سیاه، خانه را وسیع نشان می‌دهد، یا در صنعت مد، لباس مشکی، فرد را لاغر و متناسب و یک مدیر را مطمئن به نفس معرفی می‌کند.

فارغ از دانش روانشناسی، بر کسی پوشیده نیست که رنگ و نور و فضای تیره و سیاه، رفته رفته چشم را خسته کرده و بیننده را مایوس و مغموم می‌کند.

رنگ دکور‌ برنامه های تلویزیونی

آنچه نگارنده را بر آن داشت تا در این‌باره سخن بگوید، تعدد دکورهای تیره و مشکی در فهرست پخش و تولید تلویزیون است.

نیاز به آوردن نمونه نیست که کافی است مخاطب، بدون زحمت، تعدادی از برنامه‌ها را در ذهن مرور کند.

در هر حال چند نمونه‌ در اینجا آورده می‌شود.

مسابقه مافیا، فارغ از اینکه در کدام شبکه پخش می‌شد، دارای طراحی و فضاسازی سیاه بود، برنامه‌ای که با هدف تفریح و در قالب مسابقه (اجباری یا غیر از آن) مهمان خانه‌ها شد.

همچنین مسابقه دورهمی، به عنوان فصل دیگری از این برنامه، با تلاش‌هایی که برای بهتر کپی شدن اجزای صحنه شده، دارای طراحی تیره و یکنواخت است.

در این میان، گهگاه، برنامه یا وله‌هایی در شبکه پویا که گروه سنی مشخصی داشته و رسالتش انتقال نشاط نیز است، وجود دارد که فضای مشکی دیده می‌شود.

یکی از دلایل استفاده از این رنگ و انتخاب چنین فضایی، وجود برنامه‌هایی است که پیش از وجود کرونا، با حضور تماشاگران انجام می‌شد و پس از همه‌گیری این ویروس، به ناجار، سکو و جای خالی حضار را در تاریکی قرار داده‌اند تا خلوتی برنامه‌ به چشم نیاید که از جمله می‌توان به یکی از برنامه‌های رضا رشیدپور با نام اتفاق اشاره کرد.

فضای تیره، به مدت طولانی، بیننده را پس زده و چشم‌ها و روح را خسته می‌کند.

بخشی از این انتخاب، آگاهانه و به سبب موضوع و قالب برنامه و شناخت مخاطب بوده و قسمی دیگر از روی نداشتن دانش برنامه سازی  است.

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 231351 ساعت خبر : 1:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=231351
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات