گلونی

روابط ایران و انگلیس در عصر شاه عباس اول

روابط ایران و انگلیس در عصر شاه عباس اول

روابط ایران و انگلیس در عصر شاه عباس اول

روابط ایران و انگلیس در عصر شاه عباس اول

به گزارش گلونی ارتباطات ایران و بریتانیا در عصر صفوی از طریق امور بازرگانی آغاز شد.

اولین بازرگان انگلیسی جنینکسون نام داشت که در سال 970ه.ق از سمت از سمت الیزابت اول ملکه، ملکه انگلیس در رابطه با شرکت تجاری مسکو به ایران آمد و به حضور شاه طهماسب رسید.

شش سال بعد آرتور ادواردز و ریپاد ویلز به ایران آمدند و شاه طهماسب به موجب فرمانی آنان را از عوارض راهداری و پرداخت حق گمرکی معاف کرد.

رابرت شرلی و برادرش آنتونی شرلی از دیگر انگلیسیانی بودند که به ایران آمدند و برای بازرگانان انگلیسی از دربار صفوی امتیازاتی را بدست آوردند.

برادران شرلی ارتش شاه عباس را سازماندهی کردند و سپاهی شبیه قوای ینی چری با نام شاهسون وجود آوردند و هنگ مستقل توپخانه را تشکیل دادند.

برادران شرلی به عنوان نماینده به ماموریت‌های سیاسی خارج از کشور رفتند و با کشورهای روسیه، اتریش، آلمان و اسپانیا ارتباط برقرار کردند.

روابط ایران و انگلیس

در ماموریت دوم رابرت شرلی به اروپا وی موفق شد در لندن با مقامات انگلیسی درباره امور بازرگانی ایران مذاکره کند به ویژه آن که دولت انگلیس کمپانی هند شرقی خود را در سورات هند تاسیس کرده و علاقمند به گسترش آن بود.

بعد از اینکه شرلی مورد اتهام قرار گرفت که استوار نامه‌اش جعلی است، چارلز اول پادشاه انگلستان سفیری به نام کاتن را به دربار ایران فرستاد او این ماموریت را داشت تا درباره معافیت کالاهای گمرکی انگلیسی و واگذاری جزیره هرمز به انگلیسی‌ها با ایران وارد مذاکره شود.

شاه اما سفارت شرلی را تایید کرد و آمادگی خود را مبنی بر آن که با انگلیس وارد تجارت ابریشم شود اعلام نمود اما این شرط را مطرح کرد که دولت انگلیس نباید با دولت عثمانی وراد تجارت شود.

واگذاری جزیره هرمز مقبول واقع نشد و کاتن هنگام بازگشت به کشور خود در قزوین بیمار شده و درگذشت و در قبرستان ارامنه به خاک سپرده شد.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل