روابط ایران و روسیه در عصر شاه عباس اول

روابط ایران و روسیه در عصر شاه عباس اول

به گزارش گلونی شاه عباس در سال‌های جلوس بر تخت سلطنت به برقراری روابط سیاسی و بازرگانی با روس اهمیت می‌داد.

از این رو در دوره ده سال اول سلطنت خود اقدامات متعددی به منظور گسترش روابط با آن دولت به عمل آورد.

از جمله آن که واسیلچیکوف سفیر روس را در قزوین پذیرفت و قول‌هایی که سلطان محمد خدابنده مبنی بر واگذاری دربند و باکو به روس‌ها داده بود، صحه گذاشت و به این طریق حمایت روس‌ها را در جنگ با ترکان عثمانی جلب کرد.

شاه عباس در سال ۹۷۷ ه.ق سفرای خود بوداق بیگ و هادی بیگ را همراه مترجم و عده‌ای را همراه واسیلچیکوف به روسیه فرستاد.

روابط ایران و روسیه

در این زمان غیر از نامه مکتوب شاه، سفرا به طور شفاهی از مکاتبات سلطان عثمانی و فرستادن سفیر به دربار شاه عباس در قزوین و خواستگاری از خواهر شاه عباس برای همسر سلطان و باز پس دادن تبریز و واگذاری شیروان اطلاعاتی را ارائه کردند و در مورد مبادلات دو کشور به مذاکرات پرداختند و قرار بر این شد که روس‌ها سفرای خود را به هشتر خان بفرستند.

شاه عباس چندی بعد سفرای دیگری را به روسیه فرستاد که از آن جمله فردی به نام کای بود، که در سال ۱۰۰۰ ه.ق مورد قبول دربار روس قرار نگرفت.

سپس در ۱۰۰۱ ه.ق حاج خسرو خان را به همراه پنجاه نفر از بازرگانان و یک تخت مرصع به فیروزه با کشتی به حاجی طرخان رفتند  و مورد استقبال تزار و درباریانش قرار گرفتند.

در این دیدار خسرو خان در مورد رفت و آمد سفرای روس بدون مشکلات گمرکی و استرداد چهار فروند کشتی که بین گیلان و حاجی طرخان در رفت و آمد بود و تعلق به ایران داشت و همچنین در مورد کای که هنوز در حاجی طرخان توقف داشت و اجازه بازگشت او به ایران مذاکراتی انجام داد.

یک ماه پس از حرکت سفارت حاج خسرو از مسکو تاجری به نام حاج اسکندر با لباس سفیر برای تجارت به روسیه رفت.

وی حامل نامه‌ای از شاه عباس برای تزار فئودور ایوانویچ بود. وی کالاهایی مثل خز، سنجاب، پوست روباه، زره، عاج و پیه برای شمع و … از روسیه و اشیایی شامل مقداری قلمکار و مخمل و چند سپر و آیینه مسی از ایران برای مبادله به همراه داشت.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

کد خبر : 230278 ساعت خبر : 6:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=230278
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات