روز جهانی باد و تلاش برای استفاده از آن

روز جهانی باد و تلاش برای استفاده از آن

به گزارش گلونی هر ساله نیمه دوم خرداد ماه در آستانه روز جهانی باد قرار می‌گیریم.

۱۵ ژوئن انجمن انرژی باد اروپا و شورای جهانی انرژی باد با هدف آگاهی‌رسانی نسبت به جایگاه و اهمیت باد در اکوسیستم‌های مختلف و به عنوان یک منبع انرژی پاک و رایگان هر ساله همراه با رویداد‌های گوناگونی گرامی داشته می‌شود.

رویدادهای مربوط به این روز در سرتاسر جهان عبارت‌اند از بازدید از مزارع بادی ساحلی و حتی برون‌مرزی، ساختن توربین‌های نمایشی داخل شهرها، کارگاه‌های انرژی بادی و اطلاع‌رسانی و ایجاد کمپین‌های مختلف.

باد امروزه به رقابت اساسی با سایر منابع انرژی دست زده و جای خود را در بازارهای جهانی پیدا کرده است و حتی در اروپا به دلیل پتانسیل جغرافیایی به صورت ارزان‌ترین روش تولید برق درآمده است.

اما استفاده از باد برای تولید منبع انرژی پاک و ارزان قیمت می‌تواند به اروپا منحصر نباشد چراکه پتانسیل جغرافیایی ذکر شده در جای‌جای ایران هم به خوبی دیده می‌شود و استفاده از این نوع انرژی نتایج خوبی برای کشور رقم خواهد زد.

کاهش آلودگی هوا، تولید برق، ایجاد شغل، ایجاد منبع درآمد محلی و رشد اقتصاد کم کربن از جمله همین نتایج است.

ضمن اینکه گرامی‌داشتن باد ریشه در عقاید باستانی ایرانیان نیز دارد.

به طوری که ایزد باد در اسطوره‌‌ها و در شمار ایزدان ایرانی به خوبی دیده می‌شود. ایزد باد همواره با صفت پیروز همراه است و بنا به گفته خانم دکتر ژاله آموزگار گاهی شخصیت او با شخصیت وای یا وای‌بد ِ دیو (در اختیاردارنده بخشی از فضا که روان درگذشتگان از آن می‌گذرد.) یکی می‌شود و به دو صورت خوب و بد جلوه می‌کند.

همچنین ایزد باد در عقاید ایرانی باران حاصل از ایزد باران، تیشتر، را به همه‌ جای زمین می‌رساند و بیست و دومین روز از ماه را به نام خویش اختصاص داده است.

به هر روی گرامی داشتن باد گرامی داشتن محیط زیست امروز و فردا و پاسداشت خاطره و فرهنگ دیروز ما ایرانیان است.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 230949 ساعت خبر : 5:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=230949
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات