روز جهانی بیابان زدایی و رفع دغدغه ای جهانی

روز جهانی بیابان زدایی و رفع دغدغه ای جهانی

به گزارش گلونی هفدهم ماه ژوئن روز جهانی بیابان زدایی نام گرفته است.

ادامه روند توسعه بیابان‌ها می‌تواند زندگی تمامی انسان‌ها و موجودات زنده دیگر را در هر منطقه از جغرافیا تحت تاثیر مستقیم قرار داده و به خطر بیاندازند و همان‌طور که شاهدیم، فعالیت‌های انسانی و تغییرات شدید آب و هوا در سال‌های اخیر به تسریع روند پیشروی و توسعه بیابان‌ها منجر شده است.

در ماه مارس سال ۲۰۰۲ میلادی ۱۷۰ کشور از سرتاسر جهان به کنوانسیون بیابان‌زدایی سازمان ملل متحد پیوستند.

کنوانسیون بیابان زدایی سعی داشته و دارد تا در دراز مدت از زمین‌های مناطق خشک محافظت به عمل آورد و از طریق برنامه‌های محلی و اقدامات متحدانه بین‌المللی در این راستا اقدامات موثری شکل دهد.

البته تمامی این تلاش‌ها باید در جهت توسعه پایدار و با شرط سازگاری با وضعیت محیط صورت بگیرد.

در این بین شایسته است که حساسیت ویژه‌ای نسبت به فلات ایران که یکی از معروف‌ترین مناطق خشک جهان به شمار می‌رود، نشان دهیم چرا که به دلیل افزایش جمعیت، توجه نکردن به پتانسیل زمین برای کشت‌های پی‌در‌پی، چرای بیش از حد دام‌ها در مراتع، استفاده بی‌رویه از چوب درختان و استفاده بی‌رویه از منابع آبی پیشروی بیابان‌ها در ایران رو به افزایش است.

استفاده از سوخت‌های جایگزین پاک، حفاظت از پوشش گیاهی، نظارت بر مراتع، احیا و بازیافت زمین‌های فرسوده، پخش سیلاب، برقراری ثبات در محیط زیست و سعی برای حفاظت از آن، توجه به پتانسیل زمین، حفظ زمین‌های حاصلخیز، تثبیت ریگ‌های روان و احیا شوره‌زارها و استفاده از رسانه‌ها جهت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این حوزه از جمله مواردی است که استفاده و رعایت آن‌ها می‌تواند روند امر ذکر شده را کاهش ببخشد.

با وجود مشاهده گسترده پیشروی بیابان‌ها در ایران حضور گسترده سایر کشورها در کنوانسیون ملل متحد نشان می‌دهد بیابان‌زدایی دغدغه‌ای جهانی است.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 231463 ساعت خبر : 11:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=231463
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات