سریال زیرخاکی دو با حفظ خط اصلی داستان هنوز نسبتا موفق است

سریال زیرخاکی دو با حفظ خط اصلی داستان هنوز نسبتا موفق است

به گزارش گلونی فصل یک سریال تلویزیونی زیرخاکی، به استناد گزارش رادیو و تلویزیون رسمی کشور توانست عنوان پر بیننده‌ترین سریال رمضانی سال نود و نه را از آن خود کند.

مجموعه‌ای به کارگردانی جلیل سامان و تهیه‌کنندگی رضا نصیری که مخاطب با آدم‌های اصلی‌اش از قبیل فریبرز، همسرش، خانم مسن کم‌شنوای صاحب‌خانه و برادر فریبرز، انس گرفت و همراه شد.

از هفتم خرداد هزار و چهارصد، هر شب شاهد فصل دوم زیر خاکی با حفظ همان خط اصلی داستان و افزودن بازیگران تازه مانند هومن برق‌نورد، گیتی قاسمی، فروغ قجابگلی، مریم سرمدی و ستاره پسیانی، در کنار هنرپیشه‌های پیشین خود چون ژاله صامتی و پژمان جمشیدی، از شبکه یک سیما هستیم.

داستان

فریبرز مردی ساده و خانواده دوست است که سودای یافتن گنج و زیر خاکی دارد و بلند پرواز است، بی اطلاع از جریان‌های سیاسی قبل و بعد از انقلاب، وارد ماجراهایی می‌شود که درکی از آن ندارد.

این سوتفاهم خواسته یا ناخواسته، او و خانواده‌اش را با رویدادهای تازه روبه‌رو می‌کند.

فیلمنامه

نویسنده سریال زیرخاکی دو، با حفظ خط اصلی داستان و افزودن خرده داستان و شخصیت‌ها و گویش تازه، ضمن امانتداری نسبت به اثر، تا کنون، به نسبت موفق عمل کرده است.

هر چند که مخاطب انتظار داشت در قسمت نخست، با رویدادهای شیرین‌ و ضرباهنگی درست‌تر مواجه شود.

سکانس‌های طولانی و نداشتن نمک و اطناب در ساختار کلامی در قسمت نخست، تماشاگر را تا حدی پس زد، که در شب‌های بعد، این نقص رفته‌رفته، با آمدن شخصیت‌های تازه مانند خانم لر زبان و تاکید بر مراقبت از زبان مادری، در کنار شیرینی سخن، اهمیت تنوع فرهنگی را به رخ کشیده، برطرف شد.

این نوع درست بهره بردن از فرهنگ، نشان داد در صورتی که گویش را دست‌مایه خنده قرار نداده و مفید و عمیق به کار برده شود، بدون دلخوری صاحبین اقلیم، درجای خود عمق و ملاحت در کنار هم وجود خواهند داشت.

کارگردانی

در کنار گزینش داستانی خوش‌کشش به عنوان نخستین و موثرترین گام کارگردانی، انتخاب و هدایت خوب و درست بازیگران، فضاسازی مقطع و دوران روایت، استفاده از نماهای باز و نشان دادن و پذیرفتن ریسک لو رفتن‌ و خطاهای احتمالی (که در فصل نخست چند مورد وجود داشت)، بخشی مهم از محاسن این مجموعه تلویزیونی است.

نگارنده بازی‌ها را یکدست، به اندازه و در خدمت هدف ارزیابی کرده و امید دارد تا پایان این فصل، در کنار ضرباهنگ و رویدادها، بیننده را با خود همراه کند.

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 230423 ساعت خبر : 6:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=230423
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات