اخبار زرد درباره غار هوتو در بهشهر

اخبار زرد درباره غار هوتو در بهشهر

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی مازندران از کشف نخستین «رد پای مهر مادری» در غار هوتو شهرستان بهشهر خبر داد.

به گزارش گلونی به نقل از خبرگزاری فارس از مازندران، سیف‌الله فرزانه، مدیرکل اداره میراث فرهنگی مازندران، صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: «هیأتی از باستان‌شناسان به سرپرستی حسن فاضلی نشلی، استاد دانشگاه تهران موفق به کشف اسکلت کودکی شش تا هشت ماه در لایه‌های دوره فراپارینه‌سنگی شدند که قدمت این لایه فرهنگی به بیش از ۱۲ هزار سال قبل می‌رسد».

اخبار زرد درباره غار هوتو در بهشهر

این مسؤول تصریح کرد: «براساس گزارش سرپرست هیات تمامی بخش‌های اصلی جمجمه کودک خردسال با رنگ قرمز و با گل اخرا رنگ‌آمیزی شده بود و دور تا دور گردن آن نیز با گردنبندی که به نظر می‌رسد دو بار به دور گردن آن پیچیده شده و جسد به خاک سپرده شده بود».

فرزانه اضافه کرد: «در میان مهره‌های گردن (احتمالا منظور مهره‌های گردنبند است) که از جنس استخوان است تعداد سه عدد دندان حیوان درنده که احتمالا گرگ است، پیدا شد که از منظر قدمت در ایران جز اولین کشف باستان‌شناسی با یک چنین زیورآلاتی از انسان‌های شکارگر و گردآورنده خوراک شناسایی کردیم».

وی افزود: «قبلا حامد وحدتی‌نسب و حسن فاضلی نشلی هرکدام یک عدد استخوان گرگ را در میان کاوش‌های غار و محوطه باستانی کومیشانی به دست آوردند که البته این اشیاء از داخل قبر به دست نیامد و به‌صورت تکی در میان لایه‌های فرهنگی پیدا شد».

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی مازندران با اشاره به اینکه چنین تدفینی می‌تواند کلید برخی از معماهای باورهای انسان شکارگر را به ما بازگو کند، اظهار کرد: «به نظر می‌رسد که این تدفین را باید جلوه‌ای از احساسی‌ترین لحظات زندگی انسان شکارورز مازندرانی دانست که به شکل با شکوهی دفن شد و قطعا بیانگر زیباترین حسی است که نیاکان ما در این بخش از ایران برای ما به‌جای گذاشتند».

حامد وحدتی نسب استاد انسان شناسی پیش از تاریخ دانشگاه تربیت مدرس درباره این خبر در اینستاگرام نوشت:

فرمودند گردنبندی که دوبار به گردن فرد پیچیده شده؟ اینکه چطور متوجه شدند گردنبند بوده و دوبار به دور گردن پیچیده شده، نکته جالبیه…

اولین کشف باستان شناسی زیورالات؟ جالبه خودخبر به دندان‌های یافت شده از غار کمیشان اشاره کرده، ولی گویا نمی‌دانسته که قدمت آنها فراتر از سیزده هزار و هفتصد سال است….

زبانم قاصر است از پاسخ به این مقدار زردی در گزارش یک خبر علمی!

مهر مادری؟

پایان پیام

کد خبر : 228756 ساعت خبر : 2:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=228756
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات