فیلم ابد و یک روز فیلمی تا به ابد

فیلم ابد و یک روز فیلمی تا به ابد

به گزارش گلونی قطعا و حتما تا به حال اولین فیلم بلند سعید روستایی را دیده‌اید.

کارگردان جوان و زبده‌ای که توانست با اولین اثر خود توجه منتقدین و رسانه‌ها را به شروع حرفه‌ای‌اش در این عرصه به خود جلب کند.

ابد و یک روز محصول سال ۱۳۹۴ فیلمی درام و سرشار از واقعیت‌های روز جامعه است که مشخص است روستایی برای آن، تنها با نشستن در گوشه اتاقی و اکتفا کردن به تصورات ذهنی خود دست به قلم نبرده‌است.

روستایی با ابد و یک روز و بعد از آن با متری شیش و نیم خود نشان داد که علی‌رغم کم‌تجربه بودن‌اش در عرصه فیلمسازی اما دغدغه‌ی عالی را دنبال می‌کند و درصدد دست یافتن به سینمای تخصصی خود است.

ابد و یک روز داستان خانواده‌ای در جنوب تهران است که فقر و اعتیاد در خانواده‌شان بیداد می‌کند.

چند خواهر و برادر که با مادر پیرشان روزگار می‌گذرانند اما آینده هر یک متاثر از چنین خانواده‌ای به سمت و سویی اشتباه رفته‌ است و حالا خواهر آخری (سمیه) درصدد است که با شیوه‌ای دنیای زندگی خانوادگی خود را به دنیای رویایی ذهن خود نزدیک کند و برای این مقصود از هیچ‌کاری دریغ نمی‌کند.

سعید روستایی در واقع در این فیلم یک موضوع را هدف نگرفته‌ است. او از فقر خانواده‌های سطح پایین جامعه به به درگیر شدن خانوادگی آنان به مواد مخدر و از اعتیاد آنان به ازدواج اشتباه دختران و یا فرار آن‌ها از وضعیت فلاکت‌بار خانواده‌شان رسیده‌ است.

بسیار بعید است که شما در حال تماشای این فیلم رئال‌تر از واقعیت باشید اما با دیدن صحنه‌های این فیلم ناخوداگاه در ذهنتان شاکر زندگی فعلی‌تان نشوید!

شما می‌توانید این فیلم را دانلود کرده یا از فیلیمو تماشا کنید

البته برخی شاید این فیلم را به جهت تلخی‌ گزنده‌‌اش فیلمی سیاه بنامند که در آن بیش از حد اغراق شده‌ است اما باید گفت ابد و یک روز چه سیاه و چه سفید از دل وضعیت خانوادگی و معیشتی خانواده‌هایی درآمده‌ است که ما چه آن‌ها را انکار کنیم و چه نکنیم در کشورمان وجود دارند که اینبار دغدغه‌‌ی فیلمساز جوانی دوربین او را به این سمت متوجه کرده‌ است.

سعید روستایی در اثر بعدی خود نیز در سال ۱۳۹۷ (متری شیش و نیم) نشان داد، دغدغه اصلی او در فیلم دومش نیز، تاثیر فقر بر آینده و انتخاب اشتباه جوانی است که برای فرار خود و خانواده‌اش از چنگال فلاکت، به مافیای مواد مخدر روی می‌آورد و رفته‌رفته هیولای گنده این صنعت می‌شود.

از جمله زیبایی‌های فیلمنامه هر اثر روستایی و خاصه در ابد و یک روز، نحوه‌ دیالوگ‌گویی و انتخاب جملات عمیق و در عین حال ساده‌ای ‌است که هر مخاطب را به دریای معنای آن پرت می‌کند و احساسات او را قلقلک می‌دهد.

ریتم‌های تند دیالوگ‌گویی بین چند شخصیت، وجود غافلگیری در اکثر صحنه‌ها و مهمتر از همه انتخاب بازیگرانی شایسته از جمله پیمان معادی، پریناز ایزدیار، نوید محمد زاده و … که توانسته‌اند به محتوای فیلمنامه‌ای روستایی جان بدهند و آن را زنده کنند، همه و همه از عوامل موفقیت این فیلم و عدم انقضاپذیری این اثر است.

این فیلم برای تماشای چندمین بار نیز،حرف تازه‌ای برای گفتن دارد، پس تماشای آن را از دست ندهید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 230655 ساعت خبر : 12:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=230655
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات