قسمت هفتم مردم معمولی یک قسمت غیرمعمولی

قسمت هفتم مردم معمولی یک قسمت غیرمعمولی

به گزارش گلونی سریال نمایش خانگی مردم معمولی به کارگردانی رامبد جوان تا قسمت ششم پیش رفت و به دلیل نقد و اعتراض مخاطب به ناتوانی اثر، قسمت‌های پیشین حذف و از قسمت هفتم با رویکردی تازه و دوباره شروع شد.

مردم معمولی تا قسمت ششم به دلایل زیر ناتوان و بی‌چیز بود:

  • عدم درک درست کمدی موقعیت
  • گزینش نادرست این نوع از کمدی و موضوعات جاری نسبت به ذائقه مخاطب ایرانی
  • بازی نادرست و ناتوان بازیگران و گهگاه انتخاب ناشیانه
  • کارگردانی سرسری، شلخته و شتاب زده

این سیت‌کام که می‌گویند چیست؟

سیت‌کام نامی که روی گونه‌ای از کمدی موقعیت مانده و انگلیسی آن کمدی استیشن است.

سیت‌کام گونه‌ای از کمدی است که در آن شخصیت‌های فیلم یا سریال در مکان‌های عادی مانند محل کار یا خانه حضور داشته و فعالیت‌های روزانه آن‌ها با حرکات یا ساختار کمدی یا ملیح و مفرح انجام می‌شود.

هنگام گفتن هر نکته و کلام شاد، معمولاً صدای خنده استودیویی زنده یا از پیش ضبط شده نیز پخش می‌شود، می‌توان همین صدای خنده را از ویژگی‌های بارز آن دانست.

از معروفترین سیت‌کام‌ها

شهره‌ترین آن‌ها را می‌توان دوستان یا همان فرندز، بله آقای وزیر، مالکوم در میانه، مستر بین و … دانست.

تجربه‌ای ناموفق در دهه ۹۰

بیژن بیرنگ که سال‌ها پیش با خانه سبز و همسران در اوج بود، در ابتدای دهه ۹۰ خورشیدی، مجموعه نمایش خانگی عشق تعطیل نیست را ساخت.

سریالی که به استناد نقد‌ها و در مقایسه‌ای ساده و بی‌دردسر، کپی ناشیانه‌ای از فرندز، همچنین سیت‌کام بود.

از سویی صدای خنده‌ پس از هر کلام کمدی نیز شنیده می‌شد.

در زمان انتشار نخستین قسمت عشق تعطیل نیست، گمانه‌زنی شکست این مجموعه به گوش رسید و همان هم شد.

عشق تعطیل نیست با وجود بازیگران ستاره مانند گلزار و افشار، به دلیل کپی‌برداری حتی در صحنه‌پردازی، برخی ساختار کلامی، ضعف در ارائه داستانی که دغدغه عمومی باشد و … ادامه نیافت و به عنوان یک اثر ناموفق در کارنامه بیرنگ ثبت شد.

مردم معمولی از هفتم به بعد موفق می‌شد؟

اینکه سریالی تا قسمت ششم پیش رفته و به دلیل اعتراض عمومی خودش را اصلاح کند رویداد خجسته‌ای است اما حذف قسمت‌های قبلی از بستر پخش اینترنتی می‌تواند توهین به مخاطب و از سویی در نظر نگرفتن ایشان و نوعی فرار عوامل اثر از خطای انجام شده باشد.

از سویی نگارنده نسبت به آمار منتشر شده مخاطبان در قالب درصد در پلتفرم‌ها تردید دارد.

آیا این آمار درست و پاکیزه‌اند یا برای جذب مخاطب مهندسی شده‌اند؟

در یادداشت‌های آینده به نقد قسمت هفتم یا همان اول مردم معمولی پرداخته خواهد شد.

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

کد خبر : 227023 ساعت خبر : 1:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=227023
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات