محمود اعتمادزاده مترجم مهم دوره معاصر است

محمود اعتمادزاده نویسنده و مترجم معاصر

به گزارش گلونی تاثیر ترجمه کتب بر روند تحولات تاریخی ایران به خصوص در حوالی روزهای انقلاب مشروطه به بعد انکار ناپذیر است.

از گذشته تا کنون مترجم برای مخاطب فارسی‌زبانِ کتاب‌های علمی و ادبیِ غیرفارسی حکم شخصی را داشته که او را به سوی جهانی ناشناخته می‌برد و با تازه‌ها آشنا می‌گرداند.

دهم خرداد ماه سالروز درگذشت یکی از همین مترجمان است که از قول علی دهباشی در شب‌های بخارا «ترجمه‌های او الهام‌بخش سه نسل از نویسندگان ما بوده است.»

محمود اعتمادزاده مشهور به م.ا.به‌آذین نویسنده، مترجم و فعال سیاسی شهیر ایرانی است که در ۲۳ دی ماه سال ۱۲۹۳ در شهر رشت دیده به جهان گشود و سال‌های زندگانی‌اش روزگار متلاطم و پرفراز و نشیبی را شامل می‌شده است.

از انقلاب جنگل گرفته تا کودتای ۲۸ مرداد، جنگ جهانی دوم و انقلاب سال ۵۷ همه و همه اتفاقاتی بودند که بر ذهن این نویسنده در هنگام نگارش متن و قلم او در هنگامه ترجمه تاثیر به سزایی داشتند و پیوندی عمیق میان ترجمه‌های او با تاریخ فراهم آوردند.

محمود اعتمادزاده در سال‌های خدمت در نیروی دریایی از آنجایی که اجازه نگارش و انتشار نداشت تصمیم به استفاده از نام مستعار م.ا.به‌آذین گرفت و نخستین‌بار در نشریه مردان کار به کوشش احمد زیرک زاده از این نام بهره برد.

بعد از تعطیلی نشریه اما این نام همچنان بر فعالیت‌های ادبی و سیاسی آقای اعتمادزاده باقی ماند. او برای انتخاب نام به‌آذین به واژه به‌دین نظر داشت.

به‌دین واژه‌ای است که در طول تاریخ به زرتشتیان اطلاق می‌شده است و اعتمادزاده با جایگزین کردن واژه آذین به معنای آیین به جای کلمه دین از این معنا بهره جست. هرچند که او زرتشتی نبود و گرایشات زرتشتی نیز نداشت.

م.ا.به‌آذین که در کارنامه خود خدمت در نیروی نظامی، وزارت فرهنگ، تدریس زبان فرانسه و کار در کتابخانه ملی را دارد بیشتر با ترجمه‌ها و کتاب‌هایش شناخته شده است.

او نویسندگی را کشش دردناک هستی خود تعریف کرده و کتاب‌هایی به نام‌های ازهردری، خانواده امین‌زادگان، بر دریاکنار مثنوی، به سوی مردم و دختر رعیت را به دست مخاطب رسانده است.

با وجود اینکه اعتماد زاده در نویسندگی بسیار پرکار بوده است بزرگترین آثار او را ترجمه‌هایش دانسته‌اند.

او با ترجمه آثار بالزاک، رومن رولان، شکسپیر، شولوخوف و گوته نام خود را در دل‌ها و اذهان جمع کثیری از کتاب‌خوانان فارسی‌زبان ماندگار ساخته است.

محمود اعتماد زاده که از سیل حوادث پر پیچ و خم تاریخ ایران سر سلامت بیرون آورده بود عاقبت در دهم خرداد سال ۱۳۸۵ بر اثر ایست قلبی در پایتخت درگذشت.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 228538 ساعت خبر : 1:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=228538
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات