نقدی بر نخستین قسمت از زخم کاری

نقدی بر نخستین قسمت از زخم کاری

به گزارش گلونی زخم کاری یک مجموعه نمایشی به کارگردانی محمدحسین مهدویان، به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت کشیان و محصول سال ۱۴۰۰ خورشیدی که پخش آن به تازگی آغاز شده است.

آشنایی مختصر با کارگردان

محمدحسین مهدویان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی و از فیلم‌های مهم او می‌توان به ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز، ماجرای نیمروز دو (ردخون) لاتاری و درخت گردو اشاره کرد.

این کارگردان همچنین مجموعه مستند تلویزیونی آخرین روزهای زمستان را در سال ۹۱ و برای شبکه یک سیما تولید کرده است.

زخم کاری یعنی چه؟

با استناد به فرهنگ واژه‌های دهخدا، زخم کاری یعنی مؤثر و قاطع. جراحت کشنده و عمیق. درواقع، کاری در این ترکیب به معنی کارگر و مؤثر است.

هنوز شتاب زده و نادرست است که با تماشای یک قسمت از سریال، نظری کامل و قطعی درباره آن ارائه داد. لذا آنچه در ادامه می‌خوانید، نسبی و مشاهدات نخستین قدم از داستان و فیلمنامه زخم کاری است.

داستان فیلمنامه زخم کاری

این اثر اقتباسی از رمان بیست زخم‌ کاری نوشته محمود حسینی‌زاد با نگاهی به تراژدی مکبث اثر ویلیام شکسپیر است.

تراژدی مکبث شرح زندگی پرحادثه سرداری دلیر و لایق به نام مکبث است.

دانکن، پادشاه شریف و مهربان اسکاتلند، او را از میان هواخواهان خود برگزیده و به وی لقب و منصب می‌دهد، اما مکبث بر اثر تلقین جادوگران، وسوسه نفس و به اغوای زن جاه‌طلب خویش، در شبی که پادشاه مهمانش است، او را در خواب به قتل رسانده و جهنمی برای خویش به‌ وجود می‌آورد.

مکبث از آن پس گرفتار عذاب وجدان می‌شود، به گونه‌ای که هر صدا و هر در کوفتنی، او را هراسان می‌کند.

پس از گذشت قرن‌ها، هنوز شخصیت‌های اصلی موجود در این نمایشنامه نظیر مکبث و بانو مکبث، جذاب و دستمایه ساخت آثار اقتباسی سینمایی و تلویزیونی، تئاتر و اپرا و رمان بوده‌ است.

این‌بار، محمد حسین مهدویان، سریال تازه‌اش را از مکبث برداشت کرده که رفتاری شریف و خوب است.

نخستین قسمت از زخم کاری

در فیلیمو ببینید

قسمت اول، خوب و با رفتاری عجیب و کنجکاوانه آغاز شد؛

آقای مالکی، برهنه در آب سرد وان می‌لرزد و همسرش اجازه خروج و دست کشیدن از این کار را نمی‌دهد. نمی‌توان این صحنه را بحران نامید اما تعلیق بدی نداشته و مخاطب را درگیر می‌کند.

تا نرسیده به نیمه‌های همین قسمت، رویداد ویژه‌ای را شاهد نیستیم و آنچه پیش می‌رود، گویی برای جا افتادن در اولین قدم است.

یک معامله انجام شده و فردی مورد اعتماد که به دلیل گذشته‌اش، انگیزه خیانت به ارباب نیز دارد، برای دریافت مبلغ مورد معامله، شماره حساب خود را به آن سوی قرارداد می‌دهد. اکنون پول در حساب او است و پریشانی و اندکی عذاب وجدان، دست از سرش برنمی‌دارد.

داستان هنوز لاغر و خلوت بوده و تنها با یک بحران روبه‌رو شده‌ایم، مشکلی پیش آمده که البته برای شروع و کشاندن بیننده به قسمت بعد، خیلی هم اندک و بی‌عرضه نیست.

با آمدن قسمت‌های بعد از این سریال، درباره کارگردانی و چیزی شبیه سینمای نوآ و ملودرام پلیسی یا شاید معمایی در زخم کاری، به همین قلم خواهد خواند.

پایان پیام

نویسنده: نیما نعمتی زاده

کد خبر : 229195 ساعت خبر : 9:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=229195
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات