نمایشنامه خواستگاران مهری ناز اثری با الگوی آیینی سنتی ایرانی است

نمایشنامه خواستگاران مهری ناز اثری با الگوی آیینی سنتی ایرانی است

سه نمایشنامه جدید روز جمعه هفتم خرداد ماه سال ۱۴۰۰ با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر رونمایی می‌شوند که نمایشنامه خواستگاران مهری‌ناز، شاهدخت دیار سختستان یکی از آنهاست.

به گزارش گلونی در این مراسم عطاالله کوپال مدرس و پژوهشگر تئاتر، شهرام احمدزاده منتقد و پژوهشگر و هومن بنائی منتقد و پژوهشگر به معرفی کتاب‌های «ذَبیح»، «خواستگارانِ مهری‏ناز، شاهدختِ دیار سختستان!» و «صبا» خواهند پرداخت.

در خلاصه این نمایشنامه به قلم صبوره رنگرز آمده است: «وزیر دیار سختستان، پادشاه این سرزمین را می‌فریبد تا مهری ناز شاهدخت سختستان را به ازدواج با پسر وزیر وادارد و پس از آن با سر به نیست کردن پادشاه، خودش به قدرت برسد. اما همه کارها طبق نقشه وزیر پیش نمی‌رود…»

دکتر کوپال درباره نمایشنامه خواستگاران مهری ناز نوشته است: « نمایشنامه «خواستگاران مهری ناز، شاهدخت دیار سختستان» نوشته خانم صبوره رنگرز نمایشنامه‌ای بود که با الگوی نمایشنامه‌های آیینی سنتی ایرانی نوشته شده بود و می‌توان آن را در یک قالب تخت حوضی به روی صحنه برد.

به ویژه با محوریت نقش غلام و تعارض غلام با دو نفر دیگر. یعنی پادشاه و وزیر شیوه کار ما در کارگردانی این نمایشنامه علاوه بر تبعیت از الگوهای نمایش های آیینی سنتی ایرانی، به کار بردن ابداعاتی بود در ارائه میزانسن‌هایی که زیبایی بصری تولید کند.»

گفتنی است مراسم رونمایی و نمایشنامه‌خوانی و جشن امضا این آثار روز جمعه هفتم خرداد ماه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ در مجموعه تئاتر شهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار و شرکت برای عموم نیز آزاد است.

پایان پیام

کد خبر : 227625 ساعت خبر : 6:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=227625
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات