واکسن‌ برکت را جایگزین دوز دوم کنیم؟

واکسن‌ برکت را جایگزین دوز دوم کنیم؟

مینو محرز: «به جای دوز دوم همه واکسن‌ها برکت بزنید!»

به گزارش گلونی در پی انتشار اخبار مربوط به کمبود یا نبود دوز دوم برخی واکسن‌ها برای تزریق به مراجعین در موعد تزریق، دکتر مینو محرز اعلام کرد: «مردم نگران مرحله دوم تزریق واکسن نباشند، برکت بزنند.

تهیه واکسن در دنیا راحت نیست، اما ما داریم».

عضو ستاد علمی بررسی واکسن کوو ایران برکت گفت: «مردم ایران اصلا نگران کمبود واکسن نباشند، زیرا دوز دوم واکسن را می‌توانند از واکسن‌های ایرانی استفاده کنند و این مساله شامل تمام واکسن‌ها می‌شود».

واکسن‌ برکت را جایگزین دوز دوم کنیم؟

وی در ادامه اظهار داشت: «مطالعات این قضیه انجام شده است. یعنی تمام واکسن‌هایی که تزریق می‌شوند، می‌توانند در مرحله دوم ویروس کشته ‌شده بگیرند».

محرز گفت: «واکسن برکت هیچ عارضه‌ای ندارد و یک میلیون دوز آن هم آماده است. در این بازاری که تهیه واکسن راحت نیست، ما می‌توانیم به راحتی واکسیناسیون را دنبال کنیم. کمیته کشوری واکسیناسیون برنامه‌ریزی‌های اجرای داوطلبانه را انجام می‌دهد، اما مساله مهم آماده بودن کارخانه واکسن‌سازی ایران است».

اظهارات محرز در حالی با قاطعیت تمام واکسن برکت را توصیه می‌کند که این واکسن همچنان نیاز به ارائه مجوز اورژانس برای تزریق دارد.

مردم نیز نگرانی‌هایی در این‌باره دارند که باید رفع بشود.

دکتر نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونای استان تهران وی درباره روند واکسیناسیون کرونا در استان تهران نیز اظهار کرد: هر فردی که دُز اول واکسن را دریافت کرده است در فاصله زمانی مشخص برای دریافت دُز دوم فراخوان می‌شود.

طبیعتا فردی که دُز اول را دریافت کرده است، دُز دوم هم برایش کنار گذاشته شده است. فراموش نکنیم اینگونه هم نیست که الزاما دُز دوم پوشش کامل داشته باشد، در خیلی مواقع با همان دُز اول هم ایمنی نسبی حاصل می‌شود و حتی توصیه می‌شود تزریق دُز دوم را به تاخیر بیشتری هم بیاندازید تا بتوانید در مدت طولانی‌تری اثر واکسن را تجربه کنید ولی در هر حال چالش عمده در تزریق دُز اول است.

از طرفی تزریق دُز اول در کسانی که سابقه ابتلا داشتند، همانند دریافت دُز دوم است.

فعلا گزارشی از کمبود نداشتیم ولی بر اساس اعلام سخنگوی ستاد ملی کرونا مجوز مصرف اضطراری واکسن کووایران برکت هم در حال صدور است و با ورود این واکسن چالش‌های ما هم کاهش می‌یابد.

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا در صورت بروز مشکل در تامین دُز دوم واکسن‌های وارداتی، امکان تزریق واکسن‌های ایرانی به جای دُز دوم وجود دارد یا خیر؟، تاکید کرد:

در دنیا ثابت شده است به جز واکسن‌های هوشمند که واردات آن به کشور ما صورت نگرفت؛ در سایر واکسن‌های کرونا که در کشور مصرف می‌شود و از ویروس کشته شده استفاده شده است می‌توان برای دُز دوم از واکسن‌های دیگر هم استفاده کرد.

گرچه هنوز ما وارد این فضا نشدیم و در تهران با معضل نبود دُز دوم واکسن روبرو نشدیم.

پایان پیام

گزارشگر: آرزو قدوسی

کد خبر : 229672 ساعت خبر : 1:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=229672
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات